Fr


Close

CANNES LIONS 2019

Zo beleefden de Young Dogs de Cannes Lions

Donderdag 25 Juli 2019

Zo beleefden de Young Dogs de Cannes Lions

“Chaotisch, vermoeiend, maar vooral ontzettend inspirerend en motiverend. Dat is het begin van mijn samenvatting van de tijd die ik heb doorgebracht in Cannes. Presentaties zoals die van Richard Brim (adam&eveDDB) en Chris Garbutt (TBWA Worldwide) zijn me fel bijgebleven door hun passie voor de reclame. Wat me vooral opviel in Cannes dit jaar, is de aandacht voor gelijkheid en diversiteit. Dit zagen we terug in cases die gingen over gender, huidskleur, aandacht naar invaliden,… Merken gingen ook verder dan het aankaarten van bepaalde problemen, ze gingen deze ook effectief oplossen. Dit zagen we terug in cases zoals de ‘Changing the game’, waarin Xbox voor een aangepaste controller zorgde zodat iedereen, met welke beperking dan ook, kon gamen. Ook ‘See Sound’ van Wavio is hier een goed voorbeeld van.” - Kato Vochten, net afgestudeerd aan Sint Lukas Gent

“Het is me opgevallen dat er veel cases waren die het leven van mindervaliden beter maakten. Het is leuk om te zien hoe technologie hiervoor gebruikt wordt. De ‘ThisAbles’-campagne van Ikea, bijvoorbeeld, waarbij 3D-objecten gemaakt werden om verschillende meubelstukken gebruiksvriendelijker te maken voor mindervaliden. De ‘Xbox Adaptive Controller’ en ‘Tommy Hilfiger Adaptive’-collectie zijn hier ook mooie voorbeelden van. Door mijn interesse in mode ben ik jaloers op de ‘Perl x Carlings The Digitale Collection’ (om kledingverspilling) tegen te gaan en de ‘Billie J King’-case van Adidas (waarbij elke schoen - zelfs Nikes - een Adidas-makeover kregen). Ik hoop op een dag ook zulke cases te kunnen bedenken.” - Jochen De Blaere, net afgestudeerd aan Sint Lukas Gent
 
“Ik had het genoegen om als account tussen het jong creatief geweld te zitten and i like that. A lot. Ik heb fijne mensen leren kennen, mooi werk gezien en interessante sprekers gehoord. Kortom: ik heb mijn creatieve vitamientjes weer binnen. Ik vond het vooral bijzonder fijn om te zien dat merken inzetten op ‘purpose’ en in een samenwerking met het creatief bureau, en dan vooral in een bureau, en dat terwijl er een opkomende trend is van inhouse agencies. Afronden doe ik graag met een case die is blijven hangen: ‘Billie J King your shoes’ van Adidas of ‘Dirnk repsnosibly’ van AB Imbev.” - Julie Oostvogels, account manager bij LDV United
 
“Als developer kijk ik steeds naar de gebruikte technologieën die ingezet worden om campagnes te versterken. De laatste trend is duidelijk het gebruik van Artificial Intelligence in campagnes. Maar liefst 10% van alle winnende campagnes bevatte een vorm van AI. Mijns inziens kunnen we dus al niet meer spreken van een buzzword.
Zo gebruikte de veelwinnaar See Sound machine learning, een onderdeel van AI, om een apparaat te ontwikkelen dat reageert op geluiden die duiden op gevaar in huis. Dit apparaat dat reageert op o.a. een brandalarm, een openstaande kraan,… werd in het bijzonder ontwikkeld ten behoeve van slechthorenden. 
Ik ben alvast benieuwd naar de andere manieren waarop men AI zal inzetten om campagnes te versterken!” - Ward De Boeck, developer bij Supermachine
 
“Cannes 2019. Wat een ervaring. Een week lang samentroepen met creatievelingen van over de hele wereld. Opstaan, talks bekijken, cases opzoeken, lekker eten, babbelen over de cases, rosétjes drinken, brabbelen over de cases, slapen, opnieuw beginnen. de adrenaline neemt het van de vermoeidheid over. Ik vind het geweldig om te zien hoe reclame steeds meer evolueert naar "verandering creëren". "Nobody cares what you show, unless you show that you care" is een citaat van Gabriela Lungu, die het werk van dit jaar perfect samenvat. I love it. Cannes is een kans die elke jonge creatief zou moeten grijpen. Het zorgt voor inspiratie, connecties, en het allerbelangrijkste: goesting.” - Fien Foubert, art director bij Supermachine
 
“Mijn ervaring als Young Dog in Cannes kort samenvatten? Euuum… onmogelijk. Dus heb ik het gewoon even over één bijzondere talk die voor mij mind-blowing was. Muziek heeft een invloed op ons, dat voelen we allemaal. Maar dat blijkt nu ook wetenschappelijk bewezen te zijn. Tijdens de talk Merging Entertainment and Wellness zag ik hoe borstkankercellen blootgesteld werden aan klassieke muziek en het resultaat was opmerkelijk. De cellen verloren hun structuur en er was een aanzienlijke reductie in het aantal. Deze ontdekking in samenwerking met wearables (zoals Apple Watch, Fitbit) kan in de toekomst gebruikt worden om specifieke playlists samen te stellen op basis van de noden van jouw lichaam. Wat betekent dat je sneller zou kunnen herstellen na een operatie door naar muziek te luisteren. Say what?! Dit was voor mij een werkelijke aha-erlebnis, dat creativiteit niet enkel op zichzelf moet bestaan, maar ook kan ingezet worden om onze gezondheid te verbeteren.
Maar als ik Cannes dan toch moet samenvatten, noem ik het graag het Disneyland van de reclame: er valt enorm veel te beleven, er lopen vreemde figuren rond, er zijn lange wachtrijen om ergens binnen te geraken, het eten is veel te duur en aan het einde van de dag moet er altijd wel iemand overgeven.” - Thibault Jacobs, copywriter bij BBDO

Archief / CANNES LIONS 2019