Fr


Close

CANNES LIONS 2019

Burger King: 't was de moeite!

Donderdag 11 Juli 2019

Burger King: 't was de moeite!

Fernando Machado en zijn rechterhand Marcelo Pascoa werden als sterren onthaald door de zowat 2000 reclamejongens en -meisjes die hun conferentie kwamen bijwonen in het Grand Théâtre Lumière van het Festivalpaleis op 19 juni. Er zijn nochtans niet veel adverteerders die erin slagen een publiek met vooral creatieven aan hun lippen te laten hangen. Maar de marketingverantwoordelijken van Burger King behoren tot die klanten die hun bureaus stimuleren om hun grenzen te verleggen, constant te innoveren en hun schaamteloze kantje te cultiveren. Dat laatste is misschien wel het handelsmerk van de hamburgerketen.
Uiteindelijk won Burger King op de Cannes Lions 2019 die ruimschoots overheerst werden door de Amerikanen, zowat 40 Lions, waaronder de Grand Prix Direct, Mobile en de prestigieuze GP Titanium, enkel en alleen met ‘The Whopper Detour’, de vaakst bekroonde campagne in Cannes dit jaar.

‘The Whopper Detour’ belichaamt ook een van de belangrijkste trends van het moment: hackvertising, een techniek die erin bestaat een perk te kapen om je eigen reclame te maken. De campagne die in december gevoerd werd, wilde de mobiele app van Burger King promoten door de gebruikers Whoppers voor een cent te trakteren op Whoppers. Daarvoor moesten ze zich echter eerst op vijandelijk terrein wagen. Zodra ze zich op minder dan 15 meter van een  McDo bevonden, activeerde de app de promotie en stuurde hen door naar de dichtstbijzijnde Burger King. Om die krachttoer te verwezenlijken geolocaliseerde FCB New York de 14.0000 verkooppunten van McDonalds in de Verenigde Staten.

De campagne die zich slim bedient van de kracht van de concurrentie om hem nog beter te ‘trollen’, genereerde 1,5 miljoen downloads in negen dagen en de Burger King-app werd de populairste (iOS en Android). De verkoop op mobile verdrievoudigden tijdens de promo en verdubbelden net erna. In totaal haalde de campagne 3,5 miljard impressies en media-aandacht ter waarde van 40 miljoen dollar.

Naast de ‘Whopper Detour’ vermelden we nog ‘Burn that Ad’ van David Sao Paulo en ‘Traffic Jam’ van We Believers Mexico, alsook de clowns die de kindjes doen wenen of de ‘Car Crashes’ van Lola MullenLowe Madrid in een klassieker genre.





Archief / CANNES LIONS 2019