Fr

INTELLIGENCE

Music to your ears, door Griet Byl (MM)

Zondag 30 Juni 2019

Music to your ears, door Griet Byl (MM)

Half juni publiceerde Ipsos de 24ste editie van zijn Affluent Survey Europe. Daarin peilt het instituut naar de mediaconsumptie en -gewoonten van de welgesteldere klasse, goed voor 20% van de totale bevolking. Dat deed het in 35 landen in Europa, Afrika en het Midden-Oosten. Ook de vrijetijdsbesteding en het aankoopgedrag van de 28.353 respondenten komen aan bod, net als hun brand engagement. Voor het eerst vergelijkt het onderzoek deze resultaten met soortgelijke patronen bij minder gegoede medeburgers.
 
Eerste vaststelling: hoe rijker je wordt, hoe meer uren je in een dag lijkt te kunnen proppen. Meer centen betekent niet alleen harder werken, maar ook meer ontspanning en meer naar het buitenland. Deze bevoorrechte bevolkingsgroep wil met andere woorden alles uit het leven halen wat erin zit en lijkt daar nog in te slagen ook. Ze gaan niet alleen veel vaker op reis (minstens een keer of zes per jaar), maar consumeren ook beduidend meer media. Tegelijk is hun mediaverbruik ook selectiever, wat onder andere impliceert dat de ‘affluents’ een grote voorkeur voor ‘on demand’ formaten koesteren. Of het nu gaat om video en print of om audio, voor deze doelgroep moet de content vooral beschikbaar zijn zoals en wanneer zij het willen.
 
Deze uitgesproken voorkeur verklaart wellicht mede waarom deze consumenten zo’n gretige podcastluisteraars zijn. De voorliefde voor dit audioformaat neemt toe naargelang het inkomen. Volgens de Affluent Survey zijn individuen met een inkomen van minstens 100.000 euro per jaar die vaak reizen twee keer vaker geneigd elke dag naar podcasts te luisteren dan gemiddeld. Niet onlogisch natuurlijk, want dankzij de alomtegenwoordige mobile phone zijn deze audio formaten op verzoek bijzonder handig onderweg. Bovendien maken podcasts hun luisteraars naar eigen zeggen productiever en bieden ze een vluchtweg voor de tsunami aan visuele prikkels die de gemiddelde hedendaagse mens moet doorstaan. Bovendien laten podcasts de mogelijkheid meerdere dingen tegelijk te doen en geven ze de gebruiker de volledige controle over wat hij beluistert. Geen wonder dat het percentage dagelijkse podcastverbruikers volgens de studie van 4% in 2017 steeg naar 7% in 2019. In Zweden loopt dat percentage zelfs op tot 16%, hoewel het in België alsnog blijft hangen op 2,5%°.
 
Het zou dus kortzichtig zijn podcasts af te doen als een gril van of een format voor millennials. De ambitie van Spotify om uit te groeien tot ’s werelds grootste audioplatform ter wereld – zoals chief content officer Dawn Ostroff het oprecht formuleerde tijdens een bijzonder interessante talk over ‘The Golden Age of Sound’ op de afgelopen Cannes Lions, lijkt dus allesbehalve uit de lucht gegrepen.

Nu de recentste CIM RAM-studie is verschenen, is dat voor de audiosector in eigen land misschien een perspectief om rekening mee te houden en met z'n allen over na te denken, kwestie van het nog lang uit te zingen.

Archief / INTELLIGENCE