Fr

INTELLIGENCE

VRT vat evolutie in media en samenleving samen in 15 trends

Dinsdag 25 Juni 2019

VRT vat evolutie in media en samenleving samen in 15 trends

De VRT publiceerde zopas een overzicht van 15 trends die het distilleerde uit workshops met zijn medewerkers, een aantal media-experts en academici, mediaonderzoek en internationale analyses. Bedoeling: de visie die aan de basis zal liggen van de nieuwe beheersovereenkomst (na 2020) helpen vormgeven.

Naast maatschappelijke tendensen als de toenemende diversiteit en vergrijzing, gaan de geobserveerde fenomenen van horizontale en verticale mediaconcentratie tot een groeiende focus op entertainment, maar ook het overaanbod van media en de bijhorende oppervlakkige consumptie komen aan bod, net zoals de impact van de curerende rol die omroepen zich proberen toe te eigenen.

Verder verwijst het rapport nog naar het belang van convenience en de verschuiving van brand naar person loyalty. Ook de almaar toenemende gedeelde belevingscultuur en de vraag naar lokaal, authentiek en duurzaam worden besproken. Uiteraard is er ook aandacht voor de groeiende drang naar disconnecten, data & privacy en technologie als ‘enabler’.

Lees het volledige rapport hier.

Archief / INTELLIGENCE