Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: TV for small businesses

Zondag 23 Juni 2019

Seen from Space: TV for small businesses



Hoewel dit sommigen ergert, is het onmogelijk om niet te zien hoeveel geloofwaardige studies de afgelopen jaren zijn gepubliceerd, die allemaal tot dezelfde conclusie leiden: of de concurrentie het nu leuk vindt of niet, televisie is en blijft effectief. Het medium kampt weliswaar met een daling van zijn live bereik, maar het bestaande bereik is onbetwistbaar nuttig en doeltreffend!

De nieuwste studie over het onderwerp heet 'Supercharge: TV for small businesses' en werd gevoerd door Data2Decisions in het Verenigd Koninkrijk. Het onderzoek buigt zich over "kleine bedrijven". D2D onderzocht de reclame-impact van deze kleine bedrijven via een econometrische analyse van 78 merken en meer dan 300 campagnes in de categorieën FMCG, retail, services en financiën.

In dit universum was televisie goed voor 80% van de door reclame gegenereerde omzet, voor slechts 66% van de reclame-investeringen. Een positief rendement, wat logischerwijs ten koste gaat van de andere media, die op hun beurt 20% van de omzet genereren voor 34% van de investeringen, met een bijzonder negatief rendement voor online kanalen en below the line. De studie concludeert echter niet dat andere media niet effectief zijn, wel dat hun effect op de verkoop sneller aan zijn maximum zit. TV piekt pas op een veel hoger investeringsniveau dan de andere media. D2D raadt dan ook aan om die kanalen spaarzamer in te zetten en dus het budgetaandeel van tv te verhogen naarmate het totale budget stijgt.

Opgelet: dit is geen generalistisch werk, maar een onderzoek dat alleen op kleine adverteerders is gericht, de conclusies moeten dus in deze context worden gezien. Het gaat om kleine spelers die zich in de eerste plaats bekend willen maken met beperkte middelen en rekening moeten houden met de bijhorende omstandigheden.

Archief / INTELLIGENCE