Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: May the lean back force be with you

Zondag 23 Juni 2019

Seen from Space: May the lean back force be with you



Het Duitse bureau SevenOneMedia publiceerde onlangs drie studies over videoreclame die begin juni in Brussel werden gepresenteerd. Ze trokken een strikte parallel tussen televisie, VOD, Facebook en YouTube, met als resultaat een drievoudige uitdieping van een aspect van de "kracht van video": "Media equivalence" vergelijkt het kwantitatieve effect van 7 formaten in 29 verschillende situaties "Video impact" meet het effect op de verkoop in reële omstandigheden en "In home" is vooral geïnteresseerd in de redenen die de impactverschillen naargelang het platform verklaren.

Voor dit laatste aspect werden 100 deelnemers bestudeerd via verschillende biometrische technieken. Tijdens een sessie van 90 minuten verdeeld over TV (30 '), 'broadcaster VOD '(30'), YouTube en Facebook (elke 15 '), werd hun aandacht gemeten via de eye tracking-techniek. De algemene resultaten tonen in het algemeen een grotere focus op de inhoud van online platforms dan voor traditionele televisie. Maar deze laatste maakt dat goed met de reclame: daar is het verschil in aandacht ten opzichte van de inhoud veel kleiner dan bij de andere. Wat de aandacht voor reclame betreft, zou de broadcaster VOD op de tweede plaats komen. Wat de activering en emotie bij de respondenten betreft, tonen de andere metingen in dit "inhome" -onderzoek ook een veel kleinere kloof tussen inhoud en reclame op traditionele tv dan op andere platformen.

Volgens SevenOneMedia ligt de verklaring in de gemoedstoestand wanneer we de verschillende inhoud consumeren: lean back voor tv, gefocust op digitale platformen, wat de ontvankelijkheid tegenover advertenties beïnvloedt. Conclusie van het Inhome onderzoek: de kans dat respondenten een merk onthouden is 20 keer groter als ze dat gezien hebben in een televisiespot dan op YouTube en bijna 9 keer groter als het gaat om een tv-boodschap in vergelijking tot een video-advertentie op Facebook.

Archief / INTELLIGENCE