Fr

CANNES LIONS 2019

Special Awards: made in USA

Zaterdag 22 Juni 2019

Special Awards: made in USA

Dit jaar werd in Cannes voor het eerste de Creative Brand of the Year uitgereikt. Die viel te beurt aan Burger King. De adverteerder pakt zomaar even drie Grand Prix wint met 'Whopper Detour', waaronder de prestigieuze Titanium.
 
De prijs van Bureau van het jaar valt te beurt aan Wieden + Kennedy Portland dat het haalt van McCann NY en Droga5 NY. W+K Portland krijgt ook de titel van Onafhankelijk Bureau van het jaar, voor Droga5 NY (als je ervan uitgaat dat de nieuwe aanwinst in de Accenture Interactive nog onafhankelijk is) en John x Hannes NY.
 
Uit de keuze van de Netwerken van het jaar blijkt nogmaals de dominantie van de Verenigde Staten dit jaar in Cannes : het gaat om McCann, DDB en FCB. Bij de Holdings haalt Omnicom het van IPG en WPP – de Britse vreemde eend in de bijt. Dat wint ook in de Mediacompetitie, waar Mindshare verkozen werd tot Bureau van het jaar, voor Mediacom (3de) en Starcom, het bureau van Publicis Media (2de).
 
Vermelden we nog het palmares van de Healthcare Lions, waar McCann Health Shanghai de titel van Bureau van het jaar pakt, voor Area 23n NY (FCB) en Havas Lynx Manchester. Bij de netwerken gaat het om dezelfde groepen: McCann Health, voor FCB Health en Havas Health & You.
 
De Gouden Palm gaat naar het Amerikaanse productiehuis Park Pictures dat het haalt van Hungry Man (USA) en Somesuch (UK).

Archief / CANNES LIONS 2019