Fr

CANNES LIONS 2019

3 nieuwe Silver en 1 Bronze voor België

Woensdag 19 Juni 2019

3 nieuwe Silver en 1 Bronze voor België

Na de twee gewonnen Bronze Lions aan het begin van de week door Happiness en FamousGrey is het Belgische palmares op de 2019-editie van de Cannes Lions halfweg het festival uitgebreid met drie extra Silver en een Bronze.

De eerste Silver bekroont wederom de ondertussen legendarische sensibiliseringscampagne ‘BlindMeters’ van het Happiness Brussels voor OVK (Digital Craft). Naast de Silver won het duo in dit stadium van het festival een Bronze (Design) en twee Lions (Creative Data en Direct).
 
De tweede gewonnen Silver en Bronze voor België werden toegekend aan mortierbrigade. De eerste bekroont ‘The Legendary Tour’ voor Pias in de competitie Entertainment Lions for Music. De jury in deze competitie die 391 inschrijvingen telde, reikte ‘slechts’ 14 Lions uit (waaronder twee Grand Prix, twee Gold, drie Silver en zeven Bronze). Een mooie prestatie dus voor mortierbrigade.
 
De Bronze gaat naar ‘Shitty Jobs’ voor Zij-Kant (Film Craft). Tot dusver realiseert mortierbrigade dus een foutloos parcours met evenveel shortlists als Lions.
 
De laatste Belgische Silver werd eveneens uitgereikt in de Film Craft competitie. De award ging naar de Belgische composer Grégory Caron voor zijn werk bij de spot ‘It’s OK’ van Akqa voor Oakley.
 
We geven nog mee dat onze troepen momenteel nog kans maken op 11 extra Lions. Happiness staat vijf keer in de shortlists met ‘Buffer Rage’ voor VOO (Direct en 2 x Media), ‘Raging Banners’ eveneens voor VOO (Social & Influencer) en ‘Humanity Wall’ voor Het Laatste Nieuws (Direct).
 
De overige shortlists zijn verdeeld over verschillende bureaus: FamousGrey met ‘Volts by Volvo’ (Direct), Publicis met ‘#WorkForALS’ voor ALS Liga (media) en in PR, D-artagnan met ‘Ostenders’ voor AZ Damiaan Hospital, TBWA met ‘The Color Expériment’ voor Samen Onderwijs Maken, Bowling Brands met ‘Visit Flanders vs Social Media in the 21th century’ en Ogilvy Social.Lab met ‘Ikea (He)art Scanner’.
 
Tot slot vermelden we nog de Grand Prix van de dag: ‘Resolve’, ‘Rigor’, ‘Courage’ en ‘Perseverance’ van Final Cut en Droga5 NY voor The NY Times (Film Craft), ‘Address the Future’ van Virtue Copenhagen voor Carlings (Digital Craft), ‘Just do it HQ at the Church’ van Momentum voor Nike (Industry Craft), ‘5B’ van UM Studio NY voor Johnson & Johnson (Entertainment), ‘Nike Dream Crazy’ van W+K voor Nike opnieuw (Entertainment Lions for Sport) en, last but not least, de twee uitgereikte GP’s in Entertainment Lions for Music, ‘This is America’ en ‘Bluesman’ van Doomsday LA voor Childish Gambino en Akqa Sao Paulo voor Baco Exu Do Blues.

Archief / CANNES LIONS 2019