Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: Podcasts: consumptiemodus in opmars

Vrijdag 14 Juni 2019

Seen from Space: Podcasts: consumptiemodus in opmars



We hadden het hier al over de fundamentele verschillen in de penetratie van podcasts in Vlaanderen. Het is een nichemedium (6% penetratie) volgens de CIM Radiostudie en een medium om in het oog te houden volgens de Digimeter (31% penetratie). Van unanimiteit is dus geen sprake. De Global Web Index (GWI) geeft een middenweg: ongeveer een Belg op vijf zou podcasts consumeren. Het verschijnsel zou populairder zijn bij Franstaligen (1 op 4) en 15% van de Vlamingen bereiken.
Niet onbelangrijk, we hebben het hier over een universum van 16-64 jaar, terwijl de andere studies de leeftijd van hun respondenten niet beperken. De GWI heeft het voordeel dat hij peilt naar het kijk- en luistergedrag, terwijl de Digimeter en CIM Radio de podcast alleen vanuit de audio-hoek beschouwen. De GWI-informatie geeft ook details over de gebruikte apparaten, waarbij de smartphone en computer bijna gelijk presteren. De tablet is beperkter, maar er kan worden afgeleid dat ‘podcastgebruikers’ hiervoor meer dan een toestel hanteren (gemiddeld 1,3). Het is niet verrassend dat deze vorm van on demand consumptie proportioneel meer jongeren aanspreekt. In die zin zou de podcast nog sterk moeten stijgen.

Archief / INTELLIGENCE