Fr
Close

INTELLIGENCE

Seen from Space: Persoonlijke gegevens, 'We have no deal'

Vrijdag 14 Juni 2019

Seen from Space: Persoonlijke gegevens, 'We have no deal'

We weten dat het ‘tech’ nieuws gekenmerkt wordt door een juridisch offensief op de GAFA, Google en Facebook in het bijzonder, die bakken kritiek krijgen op het gebruik van persoonsgegevens voor ad targeting. In dit verband zijn de cijfers van de Digimeter veelzeggend. De respondenten die gevraagd werden naar hun mening over het delen van hun persoonlijke gegevens, toonden zich niet bijzonder enthousiast. Een kleine 50% verklaarde zich bereid om hun voor- en achternaam te geven, maar vanaf de geboortedatum ging het mis. Over financiële of politieke details wil bijna niemand iets kwijt. Zelfs hun adres willen de Vlaamse respondenten liever niet delen. Deze gemiddelden verbergen sterke verschillen tussen de generaties: Millenials en Generation Z zijn over het algemeen inschikkelijker dan de oudere bevolking, maar niet voor alles. Met name hun adresgegevens beschouwen de respondenten jonger dan 35 als even privé als de andere generaties. Jammer dat de Digimeter geen gedragsgegevens onder de loep genomen heeft, want ook die geven momenteel aanleiding tot polemiek. De algemene indruk is dat “gegevens in ruil voor gratis content” die de GAFA vrij expliciet naar voren schuiven, niet door iedereen aanvaard wordt, ook al lijken de jongere generaties inschikkelijker.

Archief / INTELLIGENCE