Fr

BRANDS

Een kwestie van houdbaarheid?, door Stephan Salberter (Kersel)

Vrijdag 14 Juni 2019

Een kwestie van houdbaarheid?, door Stephan Salberter (Kersel)

Het gesprek vond plaats na het feestje dat volgde op de laatste show van La Cambre. De nacht was al vergevorderd, toen we met een hele bende in het gezelschap van de jonge ontwerpster in haar ouderlijk huis belandden. Dat was het moment waarop een van de gasten die zichzelf vandaag omschrijft als een ex-reclamejongen en tegenwoordig de kost verdient als zelfstandige copywriter voor financiële instellingen zei: “Reclamejongens en -meisjes hebben een vervaldatum. Volgens mij moet een creatief jong zijn, daarna heb je de puf niet meer.”

Een beproefd onderwerp, die kwestie van de leeftijdsgrens.

Ik herinnerde me dat ik dat gesprek al een keer gevoerd had in Cannes, lang geleden, met een bureaubaas: “Als je op je 50ste niet de baas van je eigen bureau bent, is het om zeep”, beweerde die. De voorbijvliegende tijd houdt de mensen in de communicatiesector dus wel degelijk bezig. Komt dat omdat ze zoveel 30’’ afleveren?

Terwijl de levensverwachting toeneemt en de pensioenleeftijd opschuift, zouden we dus verplicht zijn om eenmaal 50 op te krassen en het af te bollen? Omdat reclame een zwaar beroep is of wat?

Of gaat het hier om een nieuwe poging om verdeeldheid te zaaien? Tussen de mannen en de vrouwen, de Belgen en de buitenlanders, de klanten en de bureaus… dat kennen we allemaal al. Komt daar nu de tegenstelling tussen jong en oud op de werkvloer bij? Maar zouden we in plaats van muren optrekken niet beter bruggen slaan?

De eerste is ongetwijfeld de link tussen generaties. Plat opportunisme alleen al leert ons dat we zowel behoefte hebben aan de koopkracht van de 50-plussers als dat we hen moeten aanspreken door ze de eeuwige jeugd te beloven. En wie kan dat beter dan de 50-plussers zelf?

Het is overigens een misvatting te denken dat creativiteit het voorrecht van de jongeren is, net zoals het niet klopt dat alle jongeren hoger begaafd zijn als het om technologie of coding gaat. En neen, ze stemmen ook niet allemaal groen, op de PVDA of voor het Vlaams Belang.

Heel wat senioren tonen hun veerkracht en hun talent om zichzelf weer uit te vinden als dat nodig is. Kijk maar naar Sir Martin Sorrell. Terwijl bepaalde disruptieve ondernemers zich op hun 25ste moesten verweren tegen het establishment en hun eerste mislukking te verwerking kregen. Dat klopt toch, Ayoub?

Jeugdigheid zit tussen je oren en ouderdom trouwens ook. Recent neurowetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het brein zijn elasticiteit bewaart als je het blijft trainen en uit zijn comfortzone haalt. Het blijft in staat om te leren.

Laten we dus leren om met alle generaties door elkaar welwillend samen te werken.

Archief / BRANDS