Fr

CREATIONS

Hoe Ikea en DDB de zon naar Knokke haalden

Vrijdag 31 Mei 2019

Hoe Ikea en DDB de zon naar Knokke haalden

De Gold in Outdoor (Billboards) op de Creative Belgium Awards 2019 viel te beurt aan ‘Enjoy the sun while you still can’ van DDB voor Ikea. Op basis van een voor de hand liggend insight – bij ons is de zomer zo snel voorbij dat je nooit mag wachten om de ligzetels en de BBQ boven te halen als het mooi weer is – bedachten Ikea en DDB een grafisch originele affichagecampagne. We zien een typisch Belgische grijze, regenachtige lucht, met in het midden een piepklein streepje kleur dat illustreert hoe kort het mooie weer hier kan duren. Miguel Aguza, country marketing communication manager Ikea, vertelt.
 
Wat waren de doelstellingen van deze campagne?
 ‘Enjoy the sun while you still can’ had een dubbele doelstelling: ons outdoorgamma in de schijnwerpers zetten (awareness) en traffic naar de winkels genereren (visitation), door de consumenten uit te nodigen om zich klaar te maken voor de zomer. We wilden de campagne een oer-Belgische invalshoek meegeven.
 
Dan is het bureau op de proppen gekomen met een schitterend idee: het soort ideeën dat je niet kunt weigeren. Dat wilden we ook helemaal niet trouwens. We waren allemaal snel overtuigd van de impact van het idee dat perfect aansloot bij de gekozen media. En we hadden duidelijk gelijk. Het effect van de campagne was meteen merkbaar op de verkoopcijfers. Alweer een bewijs dat creativiteit groei en inkomsten genereert, zelfs sceptici zullen dat moeten toegeven.
 
Waarom kozen jullie OOH en welke plaats nam het in de mediamix in?
Het mediaplan voorzag OOH (8 en 20m²), DOOH (2m²), Social (Instagram & Facebook – omdat het idee echt goed paste in het carrouselformaat) en SEA.
 
OOH/DOOH was het centrale luik van de campagne, met zomaar even 1570 panelen. We hebben dat medium gekozen vanwege de impact en de dekking die het kan bieden. De impact was nodig om het originele idee tot leven te brengen en dankzij de dekking konden we het grote publiek bereiken.
 
Wat zijn volgens jou de kwaliteiten van OOH waardoor het medium zich kan onderscheiden van de rest?
Eerst en vooral de impact. Affichage is geen gemakkelijk medium voor de creatie. In staat zijn om een idee door te geven in een enkel beeld dat in enkele seconden ontcijferd moet worden, is echt een teken van genie. Maar als het idee en de uitvoering goed zijn, als het makkelijk te begrijpen is, blijven de resultaten niet uit.
 
En dan is er natuurlijk de creativiteit: de mogelijkheden inzake activering en niet-klassieke formaten die het medium en de regies bieden, zijn vrijwel onbeperkt. Als je dat combineert met sterke ideeën van ambitieuze creatieven, staat er dankzij OOH geen enkele limiet meer op creativiteit.
 
Hoe staat Ikea tegenover outdoor?
Het is echt grote liefde. De afgelopen jaren hebben we voor Ikea het potentieel van OOH echt ten volle benut, denk ik. Soms met gewone, maar efficiënte affichage en soms met grote formaten, niet-klassieke acties of innoverende acties, zoals het inzetten van in real time verwerkte data.
 
Ik denk dat de recente Silver Award die we op de AMMA 2019 wonnen voor onze e-commerce campagne bewijst dat onze mediapartners (Kinetic & Mindshare) en ons creatieve bureau (DDB) het gebruik van OOH voor Ikea perfect beheersen. We hebben geleerd om het optimaal te benutten, zodat we onze boodschappen en onze producten op een impactvolle manier bij het grote publiek kunnen brengen. En weet je wat? Posttests bewijzen iedere keer dat we gelijk hebben.

Archief / CREATIONS