Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: De grote lokale mediamerken wonnen de verkiezingen op internet

Zondag 2 Juni 2019

Seen from Space: De grote lokale mediamerken wonnen de verkiezingen op internet

Assets :


De verkiezingen zijn altijd zeer belangrijk voor de media. Kranten, nieuwssites, televisie en radio doen extra inspanningen om de burgers te informeren. Helaas beschikken we niet over de verkoopcijfers van de kranten de dag voor en de dag na de verkiezingen, noch over de bereikcijfers van de radio voor een welbepaalde dag. De CIM Internet en CIM TV-studies daarentegen geven ons wel zeer waardevolle bereikgegevens over bepaalde dagen. Wat voor impact hadden de verkiezingen dus?

Wat het internet betreft, piekte de traffic op de Belgische sites spectaculair vorige zondag. De cijfers zijn ondubbelzinnig. In vergelijking tot de vorige zondagen (van april tot mei) stellen we 15% real users, 47% bezoeken en 50% page views extra vast. De netto reach steeg van 42 tot 48% en de gemiddelde doorgebrachte tijd van 21 naar 33 minuten. Als we kijken naar de nieuwssites, merken we dat die nog sterker gestegen zijn dan de traffic in zijn geheel. Gemiddeld zagen ze hun aantal real users stijgen met 80%. Hun aantal bezoeken en page views verdubbelde. De uitzonderlijke cijfers zijn dus duidelijk aan hen te danken. HLN.be en Nieuwsblad.be haalden ruimschoots meer dan een miljoen real users. Sommige krantensites evrdubbelden of zelfs verdrievoudigden zelfs hun cijfers (De Morgen, meer bepaald). Ook de openbare omroep was bijzonder populair: de sites van de VRT en de RTBF staan allebei in de top vijf.

Om zich te informeren over een belangrijk onderwerp als dit schonken de belgen dus duidelijk hun vertrouwen aan de grote lokale mediamerken.

Archief / INTELLIGENCE