Fr
Close

ASSOCIATIONS

Hugues Rey, over de Executive Master in Digital Marketing and Communication en de drie pijlers van de BMMA

Zondag 2 Juni 2019

Hugues Rey, over de Executive Master in Digital Marketing and Communication en de drie pijlers van de BMMA

De Belgian Management & Marketing Association (BMMA) die opgericht werd in 1971, is een van de oudste vakverenigingen van onze sector. En zoals we de afgelopen zes maanden konden vaststellen, neemt ze het ene initiatief na het andere. Er waait een nieuwe wind door de BMMA en die wordt belichaamd door een nieuw directieteam, sinds december 2018 onder het voorzitterschap van Hugues Rey (CEO, Havas Media).
 
Hij geeft uitleg bij de visie van de vereniging die meer dan 500 leden telt en benadrukt het belang dat ze hecht aan vorming, meer bepaald via de Executive Master in Digital Marketing and Communication, in samenwerking met de Solvay Brussels School.
 
Je verwijst naar een visie in 3E, om de missie van de BMMA samen te vatten: Emulate, Enlarge en Educate. Waar staan deze drie pijlers precies voor?
Emulate herinnert aan het feit dat de marketing- en communicatiedisciplines dicht aanleunen bij die van management en dat ze een evidente impact hebben op het bedrijfsleven. Als we het initiatief nemen om Joseph Jaffe uit te nodigen, is dat om mensen uit het top management aan te trekken, maar ook om heel concreet te maken wat we in de marcomwereld kunnen doen. Voor een vereniging als de onze was dat uiteraard een tijdvretende afspraak, maar we hebben enorm veel geleerd uit deze eerste ervaring. Dan denken we bijvoorbeeld aan de organisatie van workshops, om waarde aan te reiken doorheen uitzonderlijke namen.
 
Emulate betekent ook goede sprekers met een interessante inhoud voor onze lunches vinden. Als ik terugkijk naar het programma dat we sinds begin dit jaar aangeboden hebben, denk ik echt dat de deelnemers zich niet verveeld hebben: de twee Marketeers van het jaar - Aude Mayence en Mieke Debeerst – maar ook Xavier Bouckaert van Roularta, de Brusselse burgemeester Philippe Close, Engie-woordvoerder Florence Coppenolle of Fabrice Massin over de CES… En het tweede semester ziet er al even boeiend uit.
 
De tweede pijler – Enlarge – heeft wellicht betrekking op een meer kwantitatief aspect?
Niet alleen. Enlarge betekent in de eerste plaats opnieuw focussen op marketing – producten, diensten, de positionering, de waarde, enzovoort. Marketing is volgens mij veel ruimer dan reclame en communicatie. Dat is volgens mij uiterst belangrijk. Dat is ook de reden waarom we besloten hebben onze evenementen in de Club van Lotharingen te organiseren. Hun 1600 leden hebben er ook toegang toe en verschillenden onder hen zijn ook gekomen, zijn zelfs systematisch teruggekomen. Ze komen er echt aan hun trekken. Dat publiek hadden we nooit kunnen aanspreken in de Jeux d'Hiver (waar de BMMA-lunches de laatste jaren plaatsvonden, nvdr).
 
Tot slot is er Educate, een historische pijler die meer dan ooit fundamenteel blijft voor de BMMA, mede door de kwaliteit en de exclusiviteit van het programma dat jullie op punt gesteld hebben met Solvay en dat vijf jaar geleden een rebranding onderging.

Deze Executive Master in Digital Marketing and Communication is om te beginnen het enige opleidingsprogramma in de marketing van 18 dagen in België. En ik benadruk het woord marketing. Het richt zich vooral tot kaderleden die hun expertise in marketing willen uitbreiden en hun niveau inzake digital bijspijkeren om goed te kunnen meepraten over deze aspecten. Wat dat betreft, verruimt en structureert deze opleiding hun cultuur.
 
De achttien dagen worden georganiseerd tussen november en mei. Ze zijn opgebouwd rond een echte structuur, met de veranderingen die de afgelopen jaren een impact gehad hebben op de marketing en de manier waarop digital de marketingwereld veranderd heeft.
 
Op dat vlak moesten we echte experts in digital vinden, ervaren referenties op onze markt in deze materie. Naast deze mensen uit de praktijk kunnen we rekenen op alle ‘marketingkaders’ van Solvay. Dat is het tweede bijzondere kenmerk van deze opleiding: het houdt verband met deze mix van sprekers. Die omvatten zowel mensen met een hoog niveau uit de praktijk en echte academici (*).
 
In welke mate wordt dit programma geüpdatet?
We hernieuwen elk jaar 15 tot 20% van de content. Vorig jaar konden we profiteren van de komst van Martine George, zodat we drie dagen rond data science toegepast op marketing konden integreren. Dit jaar hebben we een specifieke dag toegevoegd rond al wat te maken heeft met omnichannel strategieën en een dag rond marketing research, allebei met Virginie Bruneau.
 
Kun je nog even iets zeggen over de Marketing Hackathon die de opleiding afsluit?
Het begint met een briefing door een adverteerder op vrijdag en het eindigt met een jury op zaterdagavond. In de tussentijd challengen de deelnemers het volledige marketingplan van het product of de dienst en werken ze een behoorlijk gedetailleerd communicatieplan uit, zo creëren ze zelfs FB-campagnes indien nodig.

Voor wie meer details wil over dit programma, organiseren we een informatieve sessie op 4 juni van 18u30 tot 20u.
 
Je ontdekt het volledige programma van de Executive Master in Digital Marketing and Communication hier

(*) Dit is de volledige lijst met docenten: 
 
De academici: Sandra Rotenberger (Pricing & Value) ,Virginie Bruneau (Consumer Journey + Marketing Research), Martine George (Data Science for Marketing) en Hugues Bersini (A.I.).
  
De practici: Mathias Beke (Social Media/Marketing Hackaton), Danny Devriendt (Storytelling and Influencers), Cédric Cauderlier (Introduction to Digital Communication), Véronique De Conninck (Social Media), Gaetan Godart (KPI and Measurement Challenges), Gauthier Piret (TV & OLV/Broadcast in Digital Time), Philippe Buyle (Digital OOH), Hugues Rey (Integrated Digital Planning/Marketing Hackaton), Yann Balbaert (CRM and Marketing Automation), Benoit Michielsen (Digital Trading and Programmatic), Nicolas Debray (Performance Marketing),  Juan VanHufflen (A day in an agency Live - Design Thinking) en Jean-Pierre Aerts (Marketing Bootcamp).
 

Archief / ASSOCIATIONS