Fr

AWARDS

Afspraak op het Croisetteke, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 2 Juni 2019

Afspraak op het Croisetteke, door Fred Bouchar (MM)

Op 17 juni is het weer tijd voor de grote hoogmis in Cannes en zoals elk jaar zal het evenement een week lang het gros van de internationale vakpers in zijn ban houden in de haat-liefde verhouding die we ondertussen allemaal kennen.
 
Het klopt inderdaad dat de Cannes Lions almaar meer kritiek krijgen. Ondanks de vorig jaar doorgevoerde veranderingen, wordt de organisatoren verweten dat ze het DNA van het Festival uitgehold hebben om er een cashmachine van te maken, met buitensporige tarieven die niet stroken met de economische realiteit van de bureaus. Er wordt hen onder de neus gewreven dat ze hun ziel verkocht hebben aan de sponsors van het Festival, in de eerste plaats aan de techgiganten. Ze krijgen te horen dat ze op de heersende hype surfen en geen voeling meer hebben met de echte bekommernissen van de sector, dat ze te veel prijzen uitreiken, dat de Lions hun geloofwaardigheid ontnemen.
 
Kortom, er wordt hun heel wat dingen verweten, soms onterecht, maar vaak zeer terecht. Gevolg: 2018 was niet hun beste jaar en het aantal inschrijvingen voor zowel de competities als voor de accreditaties daalde met 20%. Nooit meegemaakt! In ons land kun je zelfs van een heuse verloochening spreken. Het aantal festivalgangers is al een jaar of twee drie in vrije val. Net zoals de creatieve prestaties van België zelf, zullen kwatongen zeggen. Misschien.
 
Toch hopen we dat de Cannes Lions snel opnieuw kunnen aanknopen met het enthousiasme dat ze lange tijd konden wekken in België. Want, wat men ook mag beweren, het is en blijft een schitterende klankkast voor de creativiteit en het dynamisme van de reclame. En wat in Cannes gebeurt, blijft niet in Cannes: iedereen die het geluk heeft van de partij te zijn, keert gemotiveerd huiswaarts voor de rest van het jaar.
 
Als je tot de uitverkorenen behoort, verwachten we je op woensdag 19 juni in de tuin van het Grand Hotel voor het Croisetteke. Een gezellige drink met de Belgen, een kunst die we zo goed verstaan, georganiseerd door Clear Channel, Brightfish, Google, Creative Belgium, Pivott en MM.

Archief / AWARDS