Fr
Close

AWARDS

Als een grote mijnheer komt vertellen hoe belangrijk reclameprijzen zijn, dan luister je, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 26 Mei 2019

Als een grote mijnheer komt vertellen hoe belangrijk reclameprijzen zijn, dan luister je, door Fred Bouchar (MM)

Vrijdagavond, met uitzicht op zee staan diverse adverteerders met een glas gul door Clear Channel geserveerde bubbels in de hand vrolijk na te praten over het gala van Creative Belgium. Ze zijn enthousiast over het palmares, tot opeens de klassieke dooddoener valt: ‘Maar er zijn toch veel te veel creatieve prijzen. Niemand kan er nog aan uit. En waar is het goed voor, behalve dat ze de ego’s strelen?’.
 
Dat is het moment waarop ik verdwijn.
 
Duizenden keren heb ik sinds ik in dit vak zit dit soort uitspraken gehoord. Ze bewijzen alvast een ding: de organisatoren van de prijzen slagen er nog steeds adverteerders duidelijk te maken waarom ze precies bestaan. En dan heb ik het niet over cashcows als de Cannes Lions (die beursgenoteerd zijn en dus enkel rekenschap moeten geven aan hun aandeelhouders), maar wel over ‘not-for-profit’ awards shows, zoals de CB Awards, One Show of D&AD Awards.
 
De afgelopen week was ik een van de gelukkigen die samen met een tiental Belgische creatieven door IP uitgenodigd werden voor het D&AD Festival. Dat vond plaats in de Truman Brewery in East London en werd afgesloten met de uitreiking van de gegeerde Pencils (een dikke proficiat aan Happiness en de sound designers Gregory Caron en Hannes De Maeyer). Zoals we konden vaststellen, doen de dikke gele en zwarte potloden hun naam alle eer aan: ze schrijven en archiveren de reclamegeschiedenis in al haar creatiefste en meest innoverende glorie.
 
Enkele uren voor het gala begon, genoot onze delegatie de eer een uurtje door te brengen in het exclusieve gezelschap van de legendarische reclameman Tim Lindsay. De man zit al een jaar of 40 in het vak (BBH, Lowe-Howard Spink, TBWA…) en is sinds 2011 CEO van de D&AD, waar hij binnenkort het voorzitterschap opneemt. Toen Eric Hollander hem vroeg naar wat hem motiveerde in zijn job bij een vereniging, beantwoordde de man meteen ook de vraag naar het nut van de reclameprijzen.
 
Volgens Lindsay kan reclame, nu we tegen de grenzen van het kapitalisme en de consumentenmaatschappij opbotsen, creatieve, efficiënte en duurzame antwoorden aanreiken, ook al is advertising dan ontstaan uit dezelfde schoot. In dat verband vindt Lindsay dat reclameprijzen een vitaal wapen zijn om de strijd aan te gaan met middelmatigheid.
 
Samengevat legde Lindsay ons uit dat zulke awards onze sector ertoe aanzetten om het beter te doen, de norm bepalen, nieuwe bedrijven helpen om door te breken en nieuwe talenten om naam te maken. Hij omschreef ze als efficiënte marketingtools, de garantie dat bekroond werk navolging zal krijgen, een bron van inspiratie voor de volgende generaties, een manier om jong talent aan te moedigen in onze industrie te stappen en ze te helpen bloeien.
 
In vele gevallen strijden creatieve prijzen voor een eerlijkere en duurzamere industrie. Lindsay is ervan overtuigd dat we “aldus onze klanten beter zullen kunnen bedienen”. Samengevat moedigen creatieve prijzen innovatie, experimenteren en het nemen van risico’s aan. Hij besloot: “Ze zijn geweven met de draad van onze industrie. Het is geen vorm van klopjes op onze eigen schouders, maar gewoon een stimulans.”
 
Natuurlijk applaudisseerde onze delegatie duchtig na de geïmproviseerde speech van Lindsay. Helemaal vervuld van de good vibes op elke verdieping van de Truman Brewery reisden we van Londen naar Knokke. We weten immers waar het goed voor is…

Archief / AWARDS