Fr

INTELLIGENCE

De lokale Franstalige televisiezenders onder de loep van AQRate en Dedicated Research

Donderdag 23 Mei 2019

De Federatie van lokale Franstalige televisiezenders voerde een bereikstudie bij het geheel van hun twaalf mediamerken (televisie, internet en sociale media). Die werd door AQRate gevoerd voor de elf Waalse lokale Franstalige tv-zenders en door Dedicated Research voor BX1) tussen december 2018 en april 2019 (5000 respondenten).

Bij de insights uit de studie onthouden we dat het gemiddelde bereik op de vorige dag van deze zenders 585.000 Franstaligen bedraagt. Meer dan de helft van het bereik is jonger dan 50 jaar. Bijna 25% kijkt zowel op televisie als op het internet (tablets, smartphones), een cijfer dat oploopt tot 33% bij de 16-34-jarigen. Meer dan 65.000 mensen volgen de zenders in kwestie via Twitter, 22.000 via Instagram en 378.000 op hun Facebook-pagina’s.

Volgens het onderzoek beschouwt 43% van de Franstaligen de Franstalige lokale zenders (tv + website) als hun favoriete medium als het om lokaal nieuws gaat, voor de sociale netwerken en de nieuwssites (41%), radiostations (37%), kranten (29%), andere tv-zenders (25%) en huis-aan-huis bladen (24%).

Archief / INTELLIGENCE