Fr
Close

BRANDS

De jeugd van tegenwoordig, door Griet Byl (MM)

Zondag 19 Mei 2019

De jeugd van tegenwoordig, door Griet Byl (MM)

Vorige week was voor de ouders van afstuderende kinderen ongetwijfeld bewogen. Traditioneel moeten rond 15 mei immers de thesissen en eindwerken ingediend worden. Wie zelf ooit zo’n scriptie op papier moest krijgen, herinnert zich ongetwijfeld het bijhorende zweet (en misschien ook de tranen) voor het zover was en je met een klein hartje maar ook een zweem van trots aftekende voor de vijf obligate exemplaren. Je wordt als jonkie immers niet elke dag verplicht om je gedachten onderbouwd en netjes gestructureerd neer te pennen in een steekhoudende inleiding, hypothese en conclusie.
 
Op de redactie waren we met z’n tweeën dit jaar, om ons elk in ons eigen hoekje onverholen nieuwsgierig maar desalniettemin behoorlijk kritisch over de schrijfsels van onze respectieve kinderen te buigen. In mijn eigen geval met hier en daar een opmerking, een soms jeukende pen en vooral veel bewondering. Voor de diepgang van een generatie die – zoals mijn 20-something zoon het in zijn voorwoord formuleerde – “de aandachtspanne heeft van een goudvis” en zich bijzonder goed bewust is van de mogelijke oorzaken.
 
Een daarvan is bijvoorbeeld haar schermverslaving. Die is reëel en voor onze sector niet onbelangrijk. Ze betreft - onder andere, maar niet alleen – de beleving van zowel de fysieke als de virtuele werkelijkheid, het wereld- en zelfbeeld van de grown ups van morgen, maar ook hun toekomstperspectief. Deze generatie is, zoals we ondertussen allemaal weten, de eerste die opgegroeid is met de alomtegenwoordige technologie. Dit zijn de jongeren die geïdentificeerd worden als GenerationZ of IGEN, om ze als vreemdsoortige en onbegrijpelijke wezens te onderscheiden van al wie niet geboren is met een smartphone in de hand. En in tegenstelling tot wat wij, oude rotten, zomaar aannemen, ziet ze wel degelijk ziet welke gedragingen eruit voortvloeien en wat voor risico’s ermee gepaard gaan.
 
Been there, read that? Think again. Wat als ze – alle verschillen ten spijt – toch iets delen met hun voorgangers toen die dezelfde leeftijd hadden? Jeugdige overmoed, het verlangen naar een toekomst en de wil om het beter te doen, om maar iets te zeggen. En vindingrijkheid, net zoals twintigers in eender welke tijd. Om te roeien met de riemen die je hebt, te bijten in de dag van nu en te dromen van een betere wereld morgen. Zoals de jongens en meisjes in de nieuwste spot van Rosapark voor Ouigo. Misschien is dat wel de ultieme les voor gesettelde babyboomers, grijzende GenX’ers en ondertussen stilaan gedesillusioneerde millennials. Je jeugd, je creativiteit en dus je toekomst zitten tussen je oren. Of je nu een mens, merk, bureau of een medium bent. Gebruik ze dus, zelfs als dertig, veertig of honderd wordt.

Archief / BRANDS