Fr
Close

AWARDS

Award Season, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 12 Mei 2019

Award Season, door Fred Bouchar (MM)

De BOA/BOCA van de ACC en Custo maakten hun verdict bekend. En zoals elk jaar lijkt de kalender van de reclameprijzen druk gevuld. De AMMA donderdag, de CB Awards op 24 mei, de populairste internationale shows - One Show, D&AD, Clio enzovoort – tot en met de Cannes Lions in juni. Na de zomer volgt dan de 30ste editie van de Effie Awards in september en dan is het alweer tijd voor de Mixx, de B2B Awards, Eurobest, enzovoort.
 
Zoals elk jaar begint tegelijk het steeds weerkerende debat binnen onze sector: zijn er niet te veel reclameprijzen? De vraag blijft onbeantwoord, er spelen veel parameters een rol, gaande van de geloofwaardigheid van de organisatoren tot het aantal deelnemers - bureau en adverteerders. En dan zijn er nog de insights en best practices die je kunt verzamelen dankzij de bekroonde cases.
 
Nog een vraag die blijft terugkomen: als je te veel prijzen toekent binnen een bepaalde competitie, ontwaard je ze dan niet? Dat was een van de dingen die de aanwezigen zich afvroegen na de laatste BOA/BOCA… Er zijn redenen genoeg om in te zetten op prestigieus lof als om de juryleden te verplichten tot wat meer terughoudendheid, bijvoorbeeld om het niveau van de markt op te trekken. Of om een bepaald minder bekend vak in de schijnwerpers te plaatsen. Zoals de van de bijzonder begaafde storytellers bij de content marketingbureaus, bij de BOCA.
 
De kwestie is nog niet beslecht. En de discussie zal ongetwijfeld voortgezet worden in Knokke en Cannes.
 
Over Cannes gesproken, laten we even reclame maken aan het adres van alle Belgische festivalgangers. Schrijf alvast in je festivalagenda dat we je op woensdag 19 juni verwachten voor de eerste editie van La Croisetteke, vanaf 18u in de tuin van het Grand Hotel (45 Boulevard de la Croisette).
 
Deze eerste drink der Belgen is een initiatief van Clear Channel, in samenwerking met Creative Belgium, Google, Brightfish, Pivott en MM. De volgende dag nodigen Lovo Films en zijn partners Audiothèque, Divide en MM alle landgenoten die in Cannes aanwezig zijn graag uit voor een Afternoon Pool Party in de Lovo Mansion. We komen hier zeker nog op terug met meer details.

 
 
 

Archief / AWARDS