Fr

INTELLIGENCE

SBS analyseert impact all screen campagnes

Donderdag 9 Mei 2019

SBS analyseert impact all screen campagnes

Om de waarde van tv-reclame, online video en all screen campagnes te analyseren, onderzocht SBS in samenwerking met Ipsos het kijkgedrag van zo’n 1.500 respondenten tussen 18 en 54 jaar in het noorden van het land. Er werd zowel gekeken naar programma’s op het klassieke tv-scherm als long/short form video’s op de tv-sites en apps van de SBS-zenders. Tegelijk analyseert de Athena-studie die opgestart werd in november en elk jaar zal worden geüpdatet, ook de reclame-impact van tv- en online campagnes.

Volgens de resultaten worden de kanalen om te beginnen gekenmerkt door een overwegend complementair sociodemografisch profiel, maar ook door een andere mindset. Als we kijken naar de leeftijd bijvoorbeeld, blijkt dat online video populairder is bij de leeftijdsgroepen onder de 35, terwijl tv het beter doet bij 35-plussers. Bij online video ligt het aantal zelf gekozen bekeken programma’s ook hoger dan op televisie.

De cijfers tonen ook dat tv het meest geschikt is om de grote massa te bereiken en op korte tijd merkbekendheid te creëren (onder andere doordat de kijker receptief is en op groot scherm kijkt). Online campagnes lenen zich dan weer beter tot activerende campagnes en merkconversie: de consument kijkt bewuster op een persoonlijk moment in een omgeving met minder ad clutter, wat leidt tot een grote betrokkenheid en activatiebereidheid. All screen campagnes (Vier, Vijf + online videonetwerk van SBS) zorgen na twee weken voor een extra bereik van 8%. Bij de doelgroep van de 18-34-jarigen loopt dat zelfs op tot 13%.

Sofie Rutgeerts, senior digital & innovation analyst bij SBS: “Deze cijfers zijn belangrijk omdat ze aantonen dat we als broadcaster echt het verschil kunnen maken met online video. Een all screen campagne in een premium omgeving is een geschenk voor adverteerders: de campagnes bereiken meer mensen en laten een diepere indruk na omdat kijkers op verschillende momenten en in een andere mindset in contact komen met de campagne.”

Archief / INTELLIGENCE