Fr

BRANDS

Ikea verkoopt tapijten op basis van de emoties die ze oproepen

Zondag 5 Mei 2019

Ikea verkoopt tapijten op basis van de emoties die ze oproepen

Moderne kunst hoeft niet voorbehouden te zijn aan kunstgalerijen of musea: iedereen kan er net zo goed thuis van genieten. Dat is het idee achter de Art Event-collecties van Ikea. Die proberen elk jaar een kunstvorm toegankelijk en betaalbaar te maken voor iedereen.
 
De editie van 2019 bestaat uit acht handgemaakte tapijten, ontworpen door gereputeerde hedendaagse kunstenaars, zoals Virgil Abloh, Craig Green en Filip Pagowski.
 
In België zullen slechts 109 tapijten beschikbaar zijn. De plaatselijke vestiging van de Zweedse keten heeft een revolutionaire techniek bedacht om de kunstwerken te verkopen: de (He)Art Scanner. Via een headset op het voorhoofd van de klant analyseert het systeem de hersengolven bij het zien van elk tapijt, om te zien of de klant emotioneel geraakt wordt. Uiteindelijk krijgen enkel de echte liefhebbers een tapijt mee naar huis.
 
Iedereen die zo’n zeldzaam tapijt van de Art Event 2019-collectie wil winnen, kan van 7 tot 11 mei de test gaan doen bij Ikea Anderlecht. De actie wordt meer bepaald ondersteund door een campagne naar de jongeren op de sociale netwerken. De actie is gebaseerd op een idee van Ogilvy Social.Lab, met Oona voor het PR- en influencersluik, alsook Playtime voor de evenementiële logistiek.

Archief / BRANDS