Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: De cijferdans van de e-commerce in België

Zaterdag 4 Mei 2019

Seen from Space: De cijferdans van de e-commerce in België



Nog even terug naar de ICT-enquête (Informatie- en communicatietechnologie) van de FOD Economie. Deze keer wordt de evolutie van de e-commerce in België geanalyseerd over een relatief lange periode. In twaalf jaar tijd is het aandeel Belgen van 16 tot 74 jaar dat zegt online te kopen verdrievoudigd: van 22% in 2006 tot 68% in 2018. De evolutie is zelfs sterker voor recent gebruik ("de laatste drie maanden "): die steeg tijdens dezelfde periode met 250%, van 14% naar 49% om precies te zijn.

Ondertussen is de mediaondersteuning van de merken die door Nielsen als “Internetverkoop” gedefinieerd worden, letterlijk ontploft: in 2006 besteedden 26 merken samen 3,8 miljoen euro aan offline betaalde media. In 2017, een absoluut topjaar, waren er 194 merken die samen bijna 85 miljoen besteedden. 2018 liep iets achter, met 178 merken en een totale waarde van 68 miljoen. Waarschijnlijk zullen deze adverteerders hun merken op de lange termijn meer ondersteunen via digitale communicatie, en deze trend is zeker al vorig jaar begonnen. Helaas ontglipt dit kanaal aan de Nielsen-radar.

Archief / INTELLIGENCE