Fr
Close

TRAINING&BOOKS

Jeroen De Wit (Teamleader): "Ook kmo's zijn op zoek naar inspiratie en netwerkmogelijkheden"

Zondag 5 Mei 2019

Jeroen De Wit (Teamleader):

Op 16 mei vindt in het Flex Meeting Center in Flanders Expo in Gent de vijfde editie plaats van Work Smarter, een evenement van Teamleader. Voor de CRM-specialist is het een vaste afspraak geworden om zaakvoerders en werknemers van kmo’s te inspireren en met elkaar te laten connecteren. We spraken met de CEO van Teamleader, Jeroen De Wit, en met Carole Lamarque (Duval Union Consulting), een van de sprekers op het event.

Hoe past dit event in de activiteiten van Teamleader?
Jeroen De Wit: We hebben met Teamleader een softwareprogramma ontwikkeld waarbij we kmo’s helpen om het proces van lead to cash te vergemakkelijken. We zitten dus vaak met kmo’s samen en we merkten dat ook zij op zoek zijn naar inspiratie, concrete tips en tricks en netwerkmogelijkheden met andere ondernemers. In 2014 hebben we dat voor de eerste keer vorm gegeven via ons Work Smarter event.

Dat is een dag vol inspirerende sessies en netwerkmogelijkheden voor kmo’s om aldus het leadership van Teamleader in de verf te zetten, maar zonder het te commercieel te maken.

We zien dat het aanslaat. Op de eerste editie verwelkomden we 140 mensen, nu zullen er ongeveer 850 deelnemers zijn. Dat is niet slecht voor een betalend event.

Wat hebben jullie geleerd uit vorige edities wat betreft de sprekers en de topics?
In het begin gingen we vooral voor de grote namen, maar we hebben ondervonden dat ze niet altijd de beste sprekers zijn. We zijn tegenwoordig heel kritisch bij de selectie van sprekers. Ze moeten hun presentatie op voorhand insturen en een extern bureau kijkt naar de inhoud, vraagt eventueel om bepaalde zaken aan te passen en geeft coaching. Er is vandaag ook een grotere verscheidenheid in het programma met verschillende podia.

Daarnaast is er een goed evenwicht tussen te korte en te lange keynotes. Vroeger had je die traditionele keynotes, maar dat vond iedereen saai. Dan kregen we de trend om naar hele korte keynotes te gaan, maar daar komt de spreker niet tot de essentie en blijft het wat oppervlakkig. Wij brengen keynotes van een halfuurtje. Dat is net lang genoeg om wat dieper in te gaan op bepaalde thema’s.

Daarnaast hebben we geleerd dat je de netwerkmogelijkheden moet faciliteren. We doen sinds enkele edities dan ook een beroep op de app Conversation Starter waarmee deelnemers voor het event al in contact kunnen treden met elkaar en afspraken vastleggen. Dat werkt heel goed.

Nieuw dit jaar is de lancering van een soort ‘Solutions Corner’. De keynotes zijn meer bedoeld als inspiratie, maar vele kmo’s hebben specifieke vragen over bepaalde thema’s zoals digitale marketing, het rekruteren van een eerste werknemer, een team coachen en laten groeien, de huisstijl, enz. We hebben experts gezocht die al die vragen kunnen beantwoorden. Deelnemers kunnen na reservatie samenzitten met die experts om kosteloos advies te krijgen.
 
Wat is de gemene deler van al de sprekers die jullie hebben geselecteerd?
Het belangrijkste criterium voor ons is dat een spreker zijn of haar vertaal kan vertalen naar de kmo. We proberen ook om zo veel mogelijk ondernemers te boeken zodat de connectie er is met het publiek. Eline De Munck, oprichter van de kmo Odette Lunettes, en Wouter Torfs, CEO van Schoenen Torfs, zijn echte ondernemers. Thierry Geerts heeft een interessant boek en keynote geschreven over hoe kmo’s zich moeten digitaliseren. In gesprekken met onze klanten merken we dat kmo’s enorm bezig zijn met innovatie.

Jonas Dhaenens (Combell) vervolgens vertelt het verhaal van hoe hij vanuit zijn slaapkamer een van de grootste hosting bedrijven van Europa heeft gebouwd. Ann Wauters, de basketbalspeelster, heeft het over het belang van een goeie teamspirit en het mentale aspect van ondernemen. Dat laatste wordt vaak onderschat. Joost Callens, CEO van Durabrik, vertelt over de kwetsbare leider.

Naar de keynote van Jacco van der Kooij tot slot kijk ik zelf erg uit. De oprichter van het consultancy en coaching bedrijf Winning by Design beheerst de kunst van het verkopen.

Jullie hebben de sprekers onderverdeeld in drie podia.
Klopt. De ‘Growth stage’ gaat over inspirerende verhalen van hoe je van iets kleins naar iets groots kunt groeien. In de ‘Teamleader stage’ gaan we in op onze producten en customer cases en dan zijn er nog de netwerkmogelijkheden tijdens en na het event. In de ‘Get stuff done stage’ tot slot geven experts concrete tips over hoe je bepaalde zaken kunt aanpakken.

We zijn blij dat een onderneemster als Carole daar komt uitleggen over hoe je je als kmo kunt onderscheiden op een manier die niet detecteerbaar is door de concurrentie. Met ‘Unfair advantage’ heeft ze daar een boeiend bedrijfsmodel en boek over geschreven.

Carole, in welke mate is het makkelijker voor een kmo (ten opzichte van grotere bedrijven) om het unfair advantage model te gebruiken?
Carole Lamarque: 80% van mijn klanten zijn kmo’s en al de cases en adviezen in mijn boek zijn geschreven met deze doelgroep in het achterhoofd. De Vlaamse kmo is vaak bezig met de concurrentie om de hoek. Het siert je dat je tevreden bent met wat je er onder de kerktoren gebeurt, maar in feite is dat een grote bedreiging voor de ondernemer. Mijn advies is om internationaler te denken, ook als kmo. Als je je strategie afstemt op je buurman, zal er vroeg of laat een internationale speler over jou en je buurman heen walsen. Kijk maar naar wat er in de retailwereld is gebeurd na de passage van Zalando en Amazon. Ik bespreek graag het voorbeeld van Torfs. Dat bedrijf is ook toen het moeilijker ging blijven investeren. Ik zie veel te veel bedrijven die in de ontkenningsfase zitten en te lang wachten. Die zijn ten dode opgeschreven.

Maak het eens concreet. Kan je in een bondige zin het mogelijke ‘unfair advantage’ van de bedrijven achter enkele andere keynote sprekers op het Work Smarter event uitleggen?
Was het maar zo makkelijk (lacht). In mijn boek beschrijf ik de zeven mogelijke onderdelen waarop een unfair advantage kan gebouwd zijn. Een echte unfair advantage is trouwens niet te zien voor de buitenwereld. Een bedrijf weet vaak niet waarom een concurrent het zo goed doet. Mijn advies aan alle kmo’s is een te benijden concurrent te worden waarvan iedereen zich afvraagt waarom die zo sterk staat. Ik weet nog dat toen ik nog voor Belgacom werkte iedereen altijd versteld stond van hoe snel Telenet een antwoord klaar had op lanceringen van Belgacom. We konden alleen maar gissen hoe ze dat flikten. Toen ik daarna bij Telenet aan de slag ging, wist ik het. Het was hun wendbaarheid die zo sterk was en de innovatieve stijl die ze intrinsiek hadden. Proximus had die trouwens ook, maar gebruikte ze niet echt.

Aan de mensen op het Work Smarter event zal ik de vraag stellen om na te gaan of ze überhaupt wel een unfair advantage hebben. Lijkt jouw bedrijf op het bedrijf van je buurman in de zaal? Als dat het geval is, zou ik aanraden om binnen de 36 maanden ervoor te zorgen dat je opnieuw uniek bent en liefst op wereldschaal.

Archief / TRAINING&BOOKS