Fr

MEDIA

Guardian Angel, door Griet Byl (MM)

Zondag 5 Mei 2019

Guardian Angel, door Griet Byl (MM)

Vorige week kondigde Mediahuis de overname van de Ierse krantengroep Independent News & Media aan. INM geeft een twintigtal mediamerken uit, met als voornaamste titels The Irish Independent en The Sunday Independent, samen goed voor een omzet van 191 miljoen. Als de deal goedgekeurd wordt, staat CEO Gert Ysebaert opeens aan het hoofd van een miljardenbedrijf. Slik.

De overname moet de Belgisch-Nederlandse groep in staat stellen een serieuze groei te verwezenlijken, onder andere en vooral via digital. Bovendien kan deze nieuwe acquisitie aanzienlijk bijdragen tot de jarenlange ambitie van Mediahuis om toonaangevende kwaliteitsmedia uit te geven. Door aanwezig te zijn op drie Europese markten worden de redactionele vinger aan de pols en de journalistieke voetafdruk van de groepsfilosofie dan ook aanzienlijk groter.

Dat de uitbreiding zich afspeelt op de Angelsaksische markt, kan een extra troef zijn, vanwege het historische belang dat de dagbladpers er altijd gehad heeft enerzijds en de potentiële internationale synergiën met een Engelstalig medium anderzijds. “Ierland lijkt op de Belgische markt”, preciseert Ysebaert nog in De Tijd. “De schaalgrootte is soortgelijk en het land heeft een sterke journalistieke traditie. Het DNA van de INM-kranten sluit aan bij onze titels. De taal is natuurlijk anders, maar dat biedt net opportuniteiten - zeker digitaal.”

Slim gezien, want de digitale wereld hanteert geen fysieke landsgrenzen meer en dat is een belangrijke wetenschap in de strijd om de betrokken lezer. Mits gedeelde waarden is het als geïnteresseerde nieuwconsument doodeenvoudig om een online abonnement te nemen op deze of gene buitenlandse krant, een wetenschap die ze bij bekende namen als The NY Times of The Guardian gretig benutten. Met succes, zo blijkt. The New York Times zag zijn inkomsten uit digitale abonnementen vorig jaar met 18% stijgen en een artikel in Campaign leerde ons dat The Guardian News & Media uit de rode cijfers is. Daarmee slaagde de uitgever erin zijn verlies, dat twee jaar geleden nog 57 miljoen pond bedroeg, helemaal weg te werken.

Zo verwezenlijkte The Guardian een hele krachttoer die naar verluidt te danken is aan een toename van de online traffic en de vrijwillige lezersbijdragen (waaronder een serieus aantal buitenlandse fans, zoals wijzelf), gekoppeld aan een kostenbesparing van meer dan 20%. Tegelijk slaagden de Britten erin de advertentie-inkomsten met 3% op te trekken. Ondertussen is 55% van de inkomsten van digitale oorsprong (reclame, abonnementen en lezersbijdragen).

Dat betekent echter geenszins dat ze daar in Londen op hun lauweren gaan rusten. Integendeel, ze stelden een nieuwe strategie op drie jaar op die mikt op twee miljoen betalende supporters. Of hoe engagement en vindingrijkheid binnen een organisatie het verschil kunnen maken. Net zoals geloof en vertrouwen van lezers, adverteerders en partners. Met, niet onbelangrijk, een portie ambitie toe. Eentje om over na te denken, ook op onze eigen markt, waar trouw, toewijding en investering misschien niet altijd hoog genoeg in het vaandel gedragen worden.

Archief / MEDIA