Fr
Close

INTELLIGENCE

Seen from Space: TF1 - tekenen van uitputting

Zaterdag 27 April 2019

Seen from Space: TF1 - tekenen van uitputting

Twintig maanden zijn verstreken sinds de komst van TF1 op de Belgische advertentiemarkt. Je weet vast nog hoe lastig de start was en hoe ver de resultaten onder de ambities van de Franse groep bleven, aangezien de ‘nieuwe’ zender slechts 5% van de Franstalige televisiebestedingen vertegenwoordigde. Maar hoe zit dit begin 2019?

De bestedingen op TF1 groeiden met 23% in vergelijking met dezelfde periode (01/01 tot 15/04) in 2018 en vertegenwoordigen nu 6,5% van het licht dalende totaal. Het aantal actieve adverteerders is verdubbeld en er zijn meer 'grote adverteerders' dan vorig jaar, maar voor vaak zeer bescheiden bedragen (behalve Reckitt-Benckiser). Van de gevreesde tsunami is geen sprake, maar TF1 boekt ontegensprekelijk vooruitgang wat de bestedingen betreft.

Als we naar de bereikcijfers kijken, is het gevoel heel anders. De cijfers storten in elkaar op zowat alle doelgroepen. Het algemene televisiebereik daalt, maar de trend is veel sterker bij TF1 dan bij de rest van de zenders. Wat het doelgroepprofiel betreft, is de overeenkomst tussen TF1 en RTL-TVI nog steeds duidelijk. Maar waar TF1 tot nu toe werd gekenmerkt door een profiel dat jonger is dan RTL-TVI, is dit begin 2019 niet langer het geval. Op 12: 00-24: 00 flirt TF1 zelfs met 50% toeschouwers van 55 jaar en ouder. Amper drie jaar geleden was dat nog ver onder 40%. de snelheid waarmee het bereik veroudert, is dus spectaculair! De grote verliezen doen zich bijgevolg voor bij de jongere doelgroepen. In vergelijking met vorig jaar verloor TF1 25% van zijn bereik op de 4-14 jaar, 38% (!) op 15-24 en 21% op 25-44 (17: 00-24: 00 uur). Zelfs bij de doelgroep jonger dan 45 vertonen de grote kijkcijferkanonnen ("Koh-Lanta", "The Voice", "The Enfoirés") zeer ernstige tekenen van slijtage en worden ze vaak voor 50% uitgesteld bekeken. Hoewel het kijkersprofiel erg lijkt op dat van RTL-TVI, ligt het bereik bij deze doelgroepen veel dichter bij AB3.
 

Archief / INTELLIGENCE