Fr

CREATIONS

Heerlijke Hoorspelen: de B-side van Paul Wauters

Vrijdag 26 April 2019

Heerlijke Hoorspelen: de B-side van Paul Wauters

In deze rubriek zetten we vakmensen uit de sector in de kijker die naast hun hoofdjob nog een andere creatieve activiteit hebben. Deze week vertelt copywriter en internationaal creatief directeur Paul Wauters (Duval Guillaume, Leo Burnett, Famous, TBWA Italy, Being, Babel…) ons over zijn audio kinderboeken.

Waaruit bestaat jouw B-side?
Ik schrijf al bijna vijftien jaar audio verhalen voor kinderen, of beter, voor het gezin. Oorspronkelijk waren dat enkel de Heerlijke Hoorspelen, maar door het succes en de groeiende vraag naar audio content zijn er ook een aantal zijprojecten bijgekomen. Laatst heb ik nog een verhaal geschreven voor de stad Antwerpen in het kader van Winter in Antwerpen.
 
Hoe ben je op dit idee gekomen?
Het oorspronkelijke idee om oude verhalen nieuw leven in te blazen in hoorspelen kwam van de ploeg van het Geluidshuis. Ze hebben mij er pas bijgehaald na het eerste verhaal. Het is vertrokken vanuit de vaststelling dat er heel weinig entertainment voor kinderen is dat volwassenen ook aanspreekt (of niet gek maakt). Pixar deed dat in film, wij wilden dat in audio doen.
 
Welke moeilijkheden heb je ondervonden?
Niemand wilde het uitgeven, geen enkele uitgeverij. Te duur, geen markt voor, kinderen kunnen hun aandacht niet zo lang bij een luisterverhaal houden, ouderwets,… we hebben het allemaal gehad. Uiteindelijk is Koen Brandt van het Geluidshuis dan maar zelf een uitgeverij begonnen en hebben we de markt als het ware gecreëerd, of laten we zeggen het plezier van luisterverhalen doen herontdekken. Op zich hebben we niets uitgevonden, we hebben er een meer hedendaags tintje aan gegeven, zowel in schriftuur als in productie. Maar die markt was er wel degelijk, we staan met elk nieuw boek een maand of twee op nummer 1 in de bestsellerlijsten van kinderboeken.
 
Hoe helpt je beroep je bij je B-side?
De ploeg bestaat uit allemaal reclamemensen: Koen Brandt, Mark Borgions, oorspronkelijk ook Philip Maes en ikzelf. Wat ons zeer goed geholpen heeft, is dat we door ons beroep aandachtshoeren zijn. We leveren een dagelijks gevecht voor de aandacht, en we zijn dus ook steeds uitgegaan van het principe van “never a dull moment”. Er zit veel vaart in, we halen alles uit de kast om niemand te laten wegzappen. Toen we zagen dat de reeks aansloeg, zijn we een beetje gekalmeerd en zijn we, denk ik, betere verhalenvertellers geworden. Lange formaten was iets nieuws natuurlijk, daar hebben we even aan moeten wennen.
 
Hoe helpt je B-side je bij je andere vak?
Deze reeks is een hele pure vorm van creatie. We maken wat we denken dat goed is, zonder tests, zonder data, met bijzonder weinig rationele filters. We verschuiven zelfs regelmatig onze doelgroep. We zondigen eigenlijk tegen zo goed als alle regels van de marketing, maar kijk: het werkt. Ik denk dat dat te maken heeft met plezier. Het plezier dat wij vinden in de creatie van deze reeks, laat zich voelen bij het publiek, dat horen we steeds opnieuw van onze fans. En in de reclame zie ik hoe langer hoe minder plezier en spontaniteit. Alles wordt doodgerationaliseerd, vergaderingen zijn te lang, er zijn teveel meningen, de tijd tussen idee en uitvoering is te lang. Het enthousiasme behouden wordt zo bijna onmogelijk.
 
Waar kunnen we je werk bekijken?
Op de website van Het Geluidshuis.
 
Wat heb je nodig om je prject een boost te geven?
Internationale uitbreiding. De markt is gewoon te klein. We verkopen zeer goed naar Vlaamse normen, maar die Vlaamse normen zijn natuurlijk het probleem. We zitten eigenlijk met een onverantwoord grote en dure productie voor zo’n kleine markt, met waanzinnig veel studio-uren, telkens meer dan tien acteurs en tegenwoordig zelfs een symphonisch orkest. We hebben twee boeken in het frans uitgebracht met enkele grote kleppers als tête d’affiche: Cécile de France, Guillaume Gallienne en Camélia Jordana. De kritieken waren zeer goed en de bouche à l’oreille deed zijn werk, maar er waren veel problemen met de distributie en dat project zit dus voorlopig in de koelkast. In een andere koelkast dan die onuitgevoerde reclame-ideeën, want daar bewaart niks in.
 
Aan wie wil je de fakkel doorgeven voor ons volgende B-side interview?
Laurent Van Loon

Archief / CREATIONS