Fr
Close

BRANDS

Studio 100 roept Greenpeace tot de orde

Woensdag 17 April 2019

Studio 100 roept Greenpeace tot de orde

Greenpeace moet zijn campagne ‘MayaLight.be’ stopzetten waarbij het Maya De Bij parodieerde, op straffe van een dwangsom van 2.500 euro per dag en per inbreuk. Het plafond ligt op een miljoen euro. De beslissing kwam er na een klacht van Studio 100, de rechtenhouder van het Maya De Bij personage. 
Ter herinnering, de campagne was de eerste creatie van Lucy voor Greenpeace. Doelstelling van de campagne was de charcuterie waarop bekende personages die geliefd zijn door kinderen gedrukt zijn aan de kaak te stellen. De campagne viseerde voornamelijk Studio 100 dat verschillende heel populaire personages commercialiseert via onder andere Samson worst, K3 kipfilet, gekookte ham en knack worsten met afbeeldingen van smurfenpersonages en gevogelteworst met daarop Maya De Bij. Lucy en Greenpeace kozen voor dat laatste personage om de praktijken van Studio 100 aan de kaak te stellen. In een controversieel filmpje stelde het een nieuwigheid voor: Maya De Bij sigaretten. 

Archief / BRANDS