Fr

INTELLIGENCE

Luxemburg Ad'Report 2018: +2,6%

Dinsdag 16 April 2019

Luxemburg Ad'Report 2018: +2,6%

Espace Pub en Nielsen hebben de bruto reclame-investeringen voor 2018 in het Groothertogdom Luxemburg bekendgemaakt. De studie geeft een stijging van 2,62% tot 159,6 miljoen euro euro aan. Ze houdt rekening met zowel de commerciële als niet-commerciële investeringen en dit voor alle media. 
 
Als we de scope beperken tot zogenaamde commerciële communicatie (uitgezonderd zoekertjes en vacatures en publieke, financiële en juridische communicatie), is de stijging zelfs 3,8%. 72% van de groei is gerelateerd aan de integratie van Tramedia (affichage) en Imail News (weekblad) in het onderzoek. 
 
Op het vlak van marktaandeel per media zijn het de dagbladen (42%) en de radio (18%) waarin het meest geïnvesteerd wordt. Ze komen voor de magazines (11%), internet (9%), folders (5%) en cinema (1,5%).
 
Radio (12%), affichage (10%) en magazines (9%) stijgen het meest, voor internet (+8%). We noteren een daling van 11% voor tv.
 
Van de sectoren die het meest hun reclamedruk hebben verhoogd, stijgen de sectoren cultuur/toerisme/hobby’s, sport (20% marktaandeel), ‘Andere diensten’ (15% marktaandeel) en bancaire en financiële diensten (7% marktaandeel) met respectievelijk 10%, 22% en 11%. Distributie (14% marktaandeel) en transport (13,5% marktaandeel) dalen dan weer, respectievelijk met 6,5% en 6%.
 
Aan adverteerderszijde bestaat de top vijf uit de retailer Cactus, Post Luxembourg, de meubelketen Mobel Martin (een stijging van drie plaatsen in de ranking), Tango (Proximus) en BCEE (Banque et Caisse d'Epargne de l'Etat).
 
Meer info vind je hier.

Archief / INTELLIGENCE