Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: Grote lokale verschillen in reclame op de sociale netwerken

Vrijdag 12 April 2019

Seen from Space: Grote lokale verschillen in reclame op de sociale netwerken



160 miljoen dollar, aan de huidige koers dus ongeveer 142 miljoen euro. Dat is de geschatte waarde van reclame op de verschillende sociale netwerken in België vorig jaar. Als we dat bedrag naast de schatting van GroupM voor de totale mediamarkt in ons land leggen, zouden Facebook, Twitter en co samen iets meer dan 7% van het totaal van 2018 vertegenwoordigen.

In absolute cijfers zijn het volgens FIPP en Statista, dat aan de basis van de schatting ligt, de grote Europese markten die de rangschikking overheersen: het Verenigd Koninkrijk op kop, gevolgd door Duitsland, Frankrijk en de grote mediterrane landen, Spanje en Italië. Het beeld is iets genuanceerder als we de impact van de omvang neutraliseren en de waarden terugbrengen naar het aantal inwoners. Met deze correctie blijft het Verenigd Koninkrijk op kop staan, maar op de voet gevolgd door de meeste Scandinavische landen. Er tekent zich een vrij duidelijke noord-zuidas af: de Zuid-Europese landen staan in de onderste helft van de rangschikking, terwijl nogal wat noordelijke landen de eerste plaatsen bezetten. België staat tussen Zwitserland en Oostenrijk.

Al bij al een vrij logische situatie. Gemiddeld bedroeg de reclamebesteding per inwoner op de sociale netwerken in 2018 ongeveer 16 euro. Er zijn aanzienlijke onderlinge verschillen, wat aantoont dat zelfs tegenover globale spelers met een uniform aanbod, de mediabestedingen zeer lokaal bepaald blijven.

Archief / INTELLIGENCE