Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: Online pure players hebben vaak vertrouwen in... offline reclame

Vrijdag 12 April 2019

Seen from Space: Online pure players hebben vaak vertrouwen in... offline reclame



Peter Field die samen met zijn kompaan Les Binet ook wel ‘the godfather of effectiveness’ wordt genoemd, stelde onlangs een polemische vraag op Thinkbox: waarom blijft men ons pushen om een almaar groter aandeel of zelfs ons hele mediabudget online te besteden, terwijl zeer veel overtuigende studies besluiten dat de doeltreffendheid van die kanalen twijfelachtig is? Als extra stuk in het dossier wijst Field slim op een interessante paradox: de Big Tech die over de meest geavanceerde digitale expertise, tools en gegevens beschikken, investeren steeds meer geld in traditionele media. Deze bedrijven erkennen aldus de efficiëntie van de zogezegd ouderwetse media.
Natuurlijk heeft Field het over de situatie in het Verenigd Koninkrijk, een veel grotere en meer digitale markt dan de onze. Maar hoe zit het met de offline bestedingen van de technoreuzen bij ons? Wij zijn duidelijk een piepkleine vis voor de gafa: hun bestedingen in de klassieke media zijn globaal zwak en nemen af met de jaren. De enige noemenswaardige recente bestedingen in België zijn die van Facebook dat vrij prominent in de dagbladpers aanwezig was, met advertenties die het grote publiek moesten geruststellen (fake news, privacy). Pittig, om hier papier voor te gebruiken. Het is evenmin bij Uber, Spotify of Airbnb dat we moeten zoeken. Netflix gebruikte televisie voor zijn lancering, maar sindsdien niets meer. De grote offline investeerders zitten bij de pure players van de e-commerce (met uitzondering van Amazon): gezien de omvang van de geïnvesteerde bedragen hebben die duidelijk het grootste vertrouwen in de efficiëntie van de klassieke media.

Archief / INTELLIGENCE