Fr

MEDIA

Walter Iuzzolino: "Lineaire tv is de beste manier om online fictie te promoten"

Vrijdag 5 April 2019

Walter Iuzzolino:

Begin deze week lanceerde Medialaan / dPP zijn gratis online VOD-platform VTM Go. Een van de sterke pijlers in het concept is Walter Presents, een selectie niet-Engelstalige series die exclusief voor Vlaanderen op het platform te zien zullen zijn. MM kreeg de kans om bedenker en bezieler Walter Iuzzolino die zijn carrière begon als tv producer bij Channel4, aan de tand te voelen.

In Groot-Brittannië is ‘Walter Presents’ bijzonder goed ingeburgerd en het platform is ook in landen als de Verenigde Staten en Italië aanwezig, maar hier is het compleet nieuw. Kun je om te beginnen even vertellen waar het voor staat?
'Walter Presents' is begonnen als een onderdeel van Channel4, waar het net zoals via VTM Go gratis online te bekijken is en gefinancierd wordt door reclame. Ik ben ermee begonnen vanuit de vaststelling dat heel wat uitstekende en succesvolle series enkel te zien zijn in hun thuisland. Zo ontstond het idee dat er nood was aan een gids die de kijkers met kennersblik doorheen het gigantische aanbod van de internationale fictie zou loodsen. Om de selecties te maken kijk ik zo’n 3500 uur tv-reeksen per jaar, eigenhandig en zonder dat er algoritmen aan te pas komen. Na de selectie voorzie ik elke serie van een beknopte commentaar, om de kijker te helpen bij zijn keuze.

Waarom koos je voor een samenwerking met VTM Go?
Ik was vertrouwd met wat er hier gemaakt wordt, dankzij series als ‘Clan’ – nog steeds een van mijn favoriete series aller tijden – en ‘13 Geboden’. Ik beschouw VTM als de perfecte partner om mijn ‘galerij met parels’ als curator voor te stellen, omdat het een station is met een profiel dat vrij nauw aanleunt bij dat van Channel4: beide zijn commerciële zenders die zich zeer sterk bewust zijn van hun lokale verankering, met glossy, maar ook slimme en krachtige, intellectueel interessante en kwalitatieve content. Bovendien lagen soortgelijke doelstellingen aan de basis van de lancering van het platform.

Hoe bedoel je?
Wel, live televisie staat onder druk, onder andere door de concurrentie van betalende VOD-diensten als Netflix of Amazon Prime. Het is een slim idee om te investeren in een groot AVOD (advertising based video on demand) platform, waar je gratis kwalitatieve content aanbiedt. Er zijn immers al zoveel betalende diensten die allemaal hengelen naar abonnees. Fictie is daarbij een centrale pijler: het ligt aan de basis van de gedragsverandering die zo’n disruptieve impact heeft op lineaire televisieconsumptie. Series hebben geleid tot het ontstaan van binge watching, eerst via de dvd-boxen, later via streaming en VOD. Traditionele tv werkt nog steeds goed voor nieuws en sport, maar mensen willen geen acht of tien weken meer wachten om alle afleveringen van een serie te zien. Drama is dus de grootste driver voor de revolutie in tv- en videoland. Als je komt met een streaming initiatief, ben je dan ook verplicht om drama in te zetten als een van de centrale pijlers.

VTM Go is wat dat betreft een geniaal initiatief, omdat het verder gaat dan enkel catch-up televisie. Het biedt exclusieve premium content en wordt daardoor een bestemming op zich. Walter Presents biedt bovendien gecureerde content, een extra troef in het overdonderend grote aanbod.

Wat kan de rol van lineaire televisie nog zijn, nu videoconsumptie almaar sterker versnippert?
In het geval van VTM Go, is lineaire televisie de beste manier om online te promoten en volume te genereren, bijvoorbeeld door een of meerdere afleveringen lineair uit te zenden. Dat mag zelfs laat op de avond zijn en er hoeven niet eens uitzonderlijk veel mensen te kijken. Zo’n goede aflevering krijgt aandacht in de pers en dan zie je dat een uur lineaire televisie miljoenen streams online oplevert. In de toekomst moet er steeds meer integratie komen tussen lineair en online kijken. Lineair moet zichzelf heruitvinden: het staat nog steeds voor een groot volume en kan ervoor zorgen dat iets ‘talk of the town’ wordt, maar is geen exclusieve bestemming meer. Het moet leren werken als marketingtool voor wat er online gebeurt.

Deze wisselwerking maakt het mogelijk om een publiek dat zeer moeilijk te bereiken is via tv alleen toch aan te spreken. Dat maakt deze kijkers zeer interessant voor adverteerders via targeted advertising, ook al is het niet het massale bereik van pakweg The Voice: je hebt immers te maken met een geïnteresseerde en commercieel interessante niche. Je hebt amfibious brands nodig die zowel lineair als online leven binnen een bepaald ecosysteem. Doe je dat niet, is de kans erg groot dat televisie een hele generatie verliest aan Netflix en co.

Hoe kies jij je series in feite?
Ik sta open voor diverse genres, maar hanteer drie criteria. Het moet gaan om grote successen in het land van herkomst, dus geen arty aanbod voor een handvol gegadigden: het moet gaan om populaire series. De serie moet goed geschreven, geacteerd en geregisseerd zijn: game changer HBO is de standaard. En ik ga voor series die ook in de smaak van de recensenten vielen of op awardshows in de prijzen vielen. Ik houd van de combinatie tussen populair en kritisch succes; tegelijk ga ik graag op zoek naar originaliteit buiten de platgetreden paden.

Je bent vol lof over de fictie die in Vlaanderen wordt gemaakt. Hoe komt dat? Waardoor wordt die dan gekenmerkt?
Vlaamse fictie is geruime tijd genegeerd en overheerst door wat er in de Scandinavische landen gemaakt werd. Een serie als Clan zegt alles over wat hier wordt gemaakt: de producties worden gekenmerkt door een ongelooflijke artistieke flair en het talent om alle mogelijke tonen en genres te combineren. Dat is een unieke kunst en zeer eigen aan dit land. Verder wordt Vlaamse fictie ook gekenmerkt door een zeker zelfrelativeringsvermogen en het talent om met een beperkt budget te werken, waardoor er zorgzaam en met vakmanschap gewerkt wordt. Door dat gebrek aan middelen moeten makers noodgedwongen op zoek naar creatieve oplossingen. Dat zorgt ook voor meer vrijheid, omdat de belangen minder groot zijn. Ik denk dat dezelfde kenmerken gelden aan Franstalige zijde en overigens vormt de verplichting om naast elkaar te bestaan een unieke rijkdom.

Wat zijn tot slot je drie ‘must sees’ voor de komende maanden?
Het Spaanse ‘Locked up’ dat erg verslavend is. Het Chileense ‘Fugitives’ van HBO en het Noorse ‘The River’.

Archief / MEDIA