Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: DM is een kwestie van retailers

Zaterdag 23 Maart 2019

Seen from Space: DM is een kwestie van retailers



De verschillende media worden niet op dezelfde manier gebruikt door de verschillende activiteitensectoren, ook niet in DM. In 2018 gebeurde 69% van de investisseringen in DM door het ‘Retail’ segment, waarbij 34% afkomstig was van retail op zich, 15% van de verkoop op afstand en 12% van de kleding verkooppunten. De 'Services'-groep vertegenwoordigde 16% van de investeringen in 2018, hoofdzakelijk via financiële diensten en liefdadigheidsinstellingen. Daarna volgde het segment ‘Cultuur, toerisme, recreatie’ met 6%, onder impuls van touroperators, media en uitgevers. Drie economische segmenten vertegenwoordigen dus meer dan 90% van de investeringen.

Binnen dezelfde logica is de Colruyt-groep alleen al goed voor 23% (!) van het totaal. Naast Colruyt vormen de 3 Swiss, Damart, Carrefour en SHV (Makro) de top 5 voor 40% van de investeringen. De top 10 vertegenwoordigt al meer dan 50%. Als we de rangorde van adverteerders in alle media samen bekijken, ziet die er natuurlijk heel anders uit. Als we DM meerekenen, stijgt de Colruyt groep van de achtste naar de tweede plaats (DM vertegenwoordigt er 58% van de nieuwe media mix), Carrefour stijgt van de 20ste naar de 14de plaats.

Het spreekt voor zich dat extra informatie over merkcommunicatie altijd welkom is en dat de publicatie van DM-cijfers in MDB belangrijk is. Daarbij mogen we niet uit het oog verliezen dat ze vooral een impact heeft in bepaalde activiteitensectoren, terwijl ze in de meeste concurrentie-universa van anekdotisch belang zijn.

Archief / INTELLIGENCE