Fr
Close

INTELLIGENCE

Seen from Space: DM integreert MDB in 2019

Zaterdag 23 Maart 2019

Seen from Space: DM integreert MDB in 2019

Assets :


Sinds een paar jaar is het officiële universum van de studie MDB behoorlijk veranderlijk (met internet, zonder internet ...). In 2019 is het direct mail (DM) die pers, televisie, radio, bioscoop en out-of-home vervoegt (er zijn in 2019 nog steeds geen geldige internetgegevens in de studie).

We kunnen veel discussiëren over de hybride status van DM, ergens tussen branding en activering. Wat vooral telt, is dat het een medium is dat op grote schaal door enkele van de grootste adverteerders in het land wordt gebruikt en dat het sinds de oprichting van Welcome Media in 2017 veel aan visibiliteit en geloofwaardigheid heeft gewonnen.

DM scoorde ook bijzonder goed in Ad'titude, de studie die vorig jaar besteld werd door ... bpost. Ze toonde de grootst mogelijke overeenkomst met de noden van de respondenten, alsook een grote tolerantie bij de meeste consumenten (net zoals bij de andere "papieren media"). Tel daarbij het aanzienlijke volume aan bruto-investeringen dat DM vertegenwoordigt, en het belang van deze integratie in het onderzoek wordt onbetwistbaar.

De cijfers zijn gebaseerd op bpost-verklaringen, verklaringen waarvan de juistheid is gecontroleerd en gevalideerd door Nielsen. Een meerjarige historiek is beschikbaar. Het geregistreerde volume is uiterst stabiel en schommelt tussen de 270 en 280 miljoen euro (bruto) in de afgelopen vier jaar. Dit komt overeen met ongeveer 7% van het totaal in 2018.

In de media-ranglijst staat DM dus achter out-of-home, maar voor tijdschriften, de gratis pers en de bioscoop. Merk op dat Total media in 2018 goed was voor 4 miljard euro bruto, na de toevoeging van DM. Het seizoensgebonden karakter van de bestedingen is relatief traditioneel, met pieken in maart en oktober met een duidelijke dip in juli.

Archief / INTELLIGENCE