Fr
Close

TRAINING&BOOKS

Why Women: The point of (no) return, door Griet Byl (MM)

Zondag 24 Maart 2019

Why Women: The point of (no) return, door Griet Byl (MM)

“Er bestaat niet zoiets een glazen plafond in onze industrie”, kopte Nicola Kemp vorige week in Campaign. Ze verwees hiermee naar een interview van een aantal jaar geleden met Sir John Hegarty, waarin de beroemde creatief uitlegde dat het grootste probleem voor vrouwen die carrière (willen) maken, gevormd wordt door de onderbrekingen die ze nemen om kinderen te krijgen. Als hun zwangerschaps- of ouderschapsverlof er eenmaal op zit, moeten ze keihard vechten om weer mee te zijn met een industrie die ondertussen verder geëvolueerd is. Want, aldus Hegarty, “The thing about a creative career is that, if you are not doing it every day, you are not getting better every day.”

Een boude uitspraak en hoewel graag we Hegarty in het algemeen graag bezig horen over creativiteit, vragen we ons toch af of hij dezelfde argumenten zou bovenhalen voor de mannelijke millennial die een sabbatical neemt om een wereldreis te maken.

Gelukkig voor de returners, zoals ze ook wel genoemd worden, stampten een paar ondernemende dames in Groot-Brittannië Creative Equals uit de grond, een organisatie die ijvert voor diversiteit en gelijkheid binnen de reclamesector. In samenwerking met een aantal grote spelers (onder wie D&AD, The Dots en Facebook) bedachten ze #CreativeComeback, een programma dat zich specifiek richt tot vrouwen na een loopbaanonderbreking. Het Returnship Programme omvat een achtdaagse intense training waar de deelneemsters leren over de nieuwste trends en technologieën, maar ook over de verwachtingen van werkgevers, netwerken en hoe ze hun ideeën moeten pitchen. Na de cursus krijgen de deelneemsters de kans te solliciteren bij een van de partners die allemaal openstaan voor flexibele jobvoorstellen. Extra troef: deze cursus is helemaal gratis en beschikt zelfs over een ‘comeback’ fonds om kinderopvang te bekostigen.

Een pragmatisch initiatief met een groeiende impact dat traag maar gestaag zou moeten bijdragen tot een groter aantal vrouwen aan de top. Want hoewel er bijzonder veel vrouwen in advertising werken, is het aantal vrouwelijke CEO’s aan bureauzijde nog steeds op een hand te tellen. Karen Corrigan, medeoprichtster en CEO van Happiness, zei daarover in een dubbelinterview dat ze samen met Petra De Roos (MD LDV United) gaf aan Charlie Mag: “Het is al fel verbeterd, maar Petra en ik zijn twee van de weinige vrouwen op absolute topfuncties in de reclamewereld in België. Ik kan me vergissen, maar ik geloof zelfs dat ik de enige vrouwelijke oprichtster/CEO ben in Vlaanderen tussen de creatieve bureaus. En, als ik eerlijk ben en zonder klagen: ik heb inderdaad het gevoel dat ik in mijn lange carrière meer grenzen heb moet verleggen voor een evenwaardige erkenning in en buiten de sector als mannen die hetzelfde doen, of minder.”

Toch wil Corrigan zich niet blindstaren op gender: “Wees vooral niet te veel bezig met het feit dat je een vrouw bent. Zoek wat je goed en graag doet. Beschouw het niet als werk en ga voor de balans die goed is voor jezelf. Met veel passie en enthousiasme. Niet zagen of klagen, gewoon winnen, vallen en opstaan en ‘fight club’. Dat hoort er allemaal bij.” Voor mannen, vrouwen en alles daartussen. Boenk erop!

Archief / TRAINING&BOOKS