Fr
Close

TRAINING&BOOKS

SXSW : De kracht van ambassadeurs, door Danny Devriendt (IPG Mediabrands)

Donderdag 14 Maart 2019

   SXSW : De kracht van ambassadeurs, door Danny Devriendt (IPG Mediabrands)

Hoe zorg je dat je eruit springt in een wereld waarin iedereen een stem heeft? Waar letterlijk elke onbeduidende persoon een hoge borst kan opzetten op het internet? Waar elke paar uur petabytes aan content gepubliceerd worden? Hoe val je op op #SXSW, waar duizenden mensen gebeten door fomo erachter proberen te komen naar welke van de ongeveer 6.000 sessies ze moeten gaan?

Briljante manieren om mensen tot actie aan te zetten, kunnen daar natuurlijk bij helpen. Deloitte's "Future of work", "Bleed for the throne" van HBO… Ze springen eruit, worden opgemerkt en opgepikt. 

Op de editie van dit jaar bleek ook de formidabele kracht van ambassadeurs. Tijdens tal van panelgesprekken, gastoptredens en podiaverschijningen verspreidden ambassadeurs de boodschap over hun zaak. Op zijn eentje presenteerde, modereerde en sprak Guy Kawasaki op een dozijn sessies op en naast het festivalterrein. De stille voormalige CMO van Apple gebruikt zijn gigantische invloedssfeer om zowel Canva, dat een reeks toepassingen voor grafisch design aanbiedt, als Mercedes te doen schitteren. Hij doet dat heel slim, niet door door te drammen over het nieuwe speeltje van beide merken, maar door de merknaam te verbinden aan zijn persoonlijke waarden en visie op de snel veranderende online community.

Mercedes

Kawasaki is niet de enige met een discrete Mercedesster op zijn borst. De Duitse autogigant zag het dit jaar groot met een Mercedes Media Lounge in het zenuwcentrum van de conferentie. Tijdens de evenementen die er gepresenteerd werden door TechSet-toppers Brian Solis en Stephanie Agresta, kwam een mooie selectie van panelleden en sprekers langs, die het beste van zichzelf gaven in een intieme setting, opengesteld voor een selecte groep van journalisten, online media en influencers. Het merk was zo slim om zijn logo te verbinden aan de kracht van nauwkeurig geselecteerde sprekers. Met onderwerpen als de toekomst van transport, personenvervoer in de steden van de toekomst, duurzame energie, inclusie, traceerbaarheid en design creëerde Mercedes in de loop van de vijf dagen van de show een sterke link met innovatie, respect en thought leadership.

De zilveren ster van het merk was ook te zien in het EQ house, een huis dat discreet was opgetrokken rond hun aanbod van elektrische auto’s, maar gewijd aan keynotes en voordrachten over empowerment en innovatie.  Hier werd het iconische "She’s Mercedes" van het merk georganiseerd, waar een indrukwekkende resem krachtige vrouwen sprak over hun weg naar succes, en hoe de vele obstakels die talloze meisjes en vrouwen nog steeds tegenkomen op hun pad overwonnen kunnen worden.

Bonin en Thurston
Bonin Bough (marketingmanager, tv-presentator, investeerder, auteur, voormalige C-Suite van Mondelez & PepsiCo en opgenomen in de FastCo-lijst met de 100 creatiefste zakenmensen - foto) en Baratunde Thurston (voormalig redacteur van The Onion, acteur, comedian, auteur) gebruiken hun invloed om ervoor te zorgen dat minderheden en kleurlingen de positieve aandacht krijgen die ze verdienen. Ze zijn beide ambassadeurs voor een zaak die veel verder gaat dan hun persoonlijke inspanningen en projecten. 

Een invloedssfeer hebben
De formidabele kracht van die mensen hangt samen met hun persoonlijke invloedssfeer, het resultaat van een stabiele en betrouwbare manier van communiceren over wie ze zijn en waar ze voor staan.  Ze schrijven, spreken, tweeten en publiceren. Ze verschijnen in video’s, op Instagram en op het podium. Ze verkopen niets. Ze staan voor iets: een zaak, een project, een droom. Ze delen hun manier van denken. Hun frustratie, hun succes, hun mislukkingen. Dat heeft hen in de loop van de voorbije jaren gigantische geloofwaardigheid opgeleverd. Vertrouwen. Macht. 

Persoonlijk merk
Ik ken het populaire adagium dat je je moet concentreren op je werk, dat personal branding niet relevant is, dat geloofwaardigheid en roem wel zullen volgen. Maar ik merk de kracht van mensen die investeren in een ecosysteem van content rond wat ze doen en waar ze voor staan. Die niet aflatende stroom van communicatie legt de basis om vanaf een afstand te helpen begrijpen wie ze zijn, wat ze doen, wat hen drijft. Ik zie heel wat CEO’s, CMO’s, Heads of Business Units enzovoort een communicatienetwerk rond hun persoon uitrollen en ik geloof dat dat een goede zet is. Het biedt meer mogelijkheden om te praten over de zachtere, menselijkere aspecten van de merken en de zaak die ze vertegenwoordigen. Het toont waar ze naartoe gaan. Het zegt veel over de logo’s die ze vertegenwoordigen.

Ambassadeurs boven influencers
Ambassadeurs hun ding zien doen werpt onomstotelijk een schaduw over dat andere fenomeen: influencers. Terwijl ambassadeurs geselecteerd worden op basis van hun blijvende link en band met het merk, fladderen zogenaamde influencers van hot naar her en zodra iemand staat te zwaaien met een grotere check, gaan ze in zee met weer een ander merk. Ik zie minder en minder waarde aan die kant van het spectrum. Als je het mij vraagt, lijkt het meer en meer op wandelende reclameborden. 

Als er geen connectie is op de lange termijn, op basis van respect en waarden die op elkaar aansluiten… heeft het geen zin, geen doel. Geen waarde. Weggegooid geld.

Archief / TRAINING&BOOKS