Fr
Close

BEST OF RESEARCH

Best Brands 2019 - Consumer Electronics: connected & smart living

Woensdag 13 Maart 2019

Best Brands 2019 - Consumer Electronics: connected & smart living

De laatste cijfers van GfK over de ‘Consumer Electronics’ (CE) markt in ons land waren licht negatief voor het derde kwartaal van 2018. De gemiddelde prijs van verkochte producten steeg, maar er werden minder producten verkocht. Productcategorieën die daalden, waren audio home systemen, draagbare videocamera’s, GPS voor de auto, digitale camera’s en luidsprekers. PTV/Flattv’s, drones en versterkers stegen dan weer. Hoewel analisten zeggen dat grote technologische innovaties in de consumentenelektronica zeldzamer worden, was dat op CES 2019, de bekende technologiebeurs in Las Vegas waar de hele sector present is, niet te merken. IoT, 5G, en AI-powered voice assistant technologie lijken de komende jaren de drivers te worden in de markt van de consumentenelektronica. Voorbeelden zijn voice-assisted personal entertainment tv-systemen, 5G smartphones en accessoires, smart home toestellen, enz.

“Demografische trends hebben een nieuwe kijk op technologie gebracht, meer bepaald in hoe technologie in het dagelijkse leven van de consument past”, aldus Isabelle Roels, senior communications manager bij Samsung Electronics, dat ook in deze categorie de hoogste score behaalt. “Technologie is niet langer iets dat moet worden aangeleerd, maar wel iets dat moet worden gepersonaliseerd en foutloos moet functioneren, zodat consumenten hun tijd kunnen besteden aan wat er echt toe doet. Onze missies zijn mensen op nieuwe manieren met elkaar verbinden en hen helpen om voor hun families en huizen te zorgen. Daarom tillen we connected en smart living naar een hoger niveau in België met innovaties die alsmaar slimmer en intuïtiever worden. Zo hebben we gedreven door een bevolking die steeds ouder wordt verschillende oplossingen voor ouderen zodat ze zelfstandig kunnen leven.” 

De voornaamste uitdagingen voor de fabrikanten zijn inzetten op convenience en personalisering. “We hebben de voorbije jaren nieuwe producten en productcategorieën voor consumenten gelanceerd om ze in staat te stellen de dingen te doen die niet mogelijk geacht werden. Nu moeten we de beste hardware en software combineren om de ultieme ervaring te brengen”, aldus Isabelle Roels van Samsung. “Het antwoord op de vraag ‘hoe technologie het dagelijkse leven beter kan maken’ is bekend: de producten moeten met elkaar verbonden zijn en gemakkelijk te beheren zijn. Onze focus ligt dan ook op het lanceren van een efficiënte digitale assistent. In onze marketing en communicatie zullen we de komende jaren tonen hoe consumenten het best een ‘connected life’ kunnen leven”, aldus nog Roels. 
 
Daartoe lanceerde Samsung de voorbije jaren zeven AI-onderzoekscentra en investeerde het de voorbije vijf jaar in twintig start-ups die werken rond artificial intelligence. Verder zal Samsung zijn AI-virtuele assistent Bixby integreren in de 2019 QLED en premium tv’s en in smart toestellen zoals koelkasten, vaatwasmachines, airco’s, smartphones, luidsprekers, enz. Innovatie boven dus bij het Koreaanse merk. Dat wordt ook duidelijk in de studie. Met een score van 42% op de parameter ‘innovative’ in de Best Brands studie scoort Samsung beduidend beter dan de runner-ups Sony en Philips. 
 
Personalisatie

De grootse uitdaging is om relevant te blijven binnen de context van een gebruiker. Dit kan op basis van data punten die constant gegenereerd worden. Hierin speelt AI (of Neural Networks) een cruciale rol. Dit door de devices (die met elkaar verbonden zijn) te “trainen” om een gepersonaliseerde omgeving te kunnen bieden. Het doel is om taken te “verwijderen” die geen toegevoegde waarden in het dagdagelijkse leven. Het gaat eerder om de (virtuele) personal assistant van een gebruiker dan hoe het zich uit (voice assistant, apps, devices, etc).

Er is nog een lange weg naar ‘User Relevance’ in consumentenelektronica. Het teken hiervan is de overkill aan mogelijkheden die zelden gebruikt worden of moeilijk te ontdekken zijn.
 
Top 3
 
Samsung (87,81)

Sony (62,45)

Philips (56,72)

 

Archief / BEST OF RESEARCH