Fr
Close

BEST OF RESEARCH

Best Brands 2019 - Telecom: het belang van premium

Woensdag 13 Maart 2019

Best Brands 2019 - Telecom: het belang van premium

De laatste cijfers van GfK (Q3 2018) over de telecommarkt waren met een groei van 5,6% in waarde ten opzichte van dezelfde periode van het jaar behoorlijk positief voor België. Dit kwam vooral door de verkoop van high-end hardware producten, met onder meer uitstekende resultaten in de phablets categorie (een toestel dat het midden houdt tussen een smartphone en tablet). Daarnaast ging de verkoop van accessoires zoals mobile headsets, schermbeschermers en smart watches omhoog.
 
Volgens GfK worden die accessoires voor de smartphone bijna zo belangrijk als het toestel zelf. Die smartphonemarkt is zowel globaal als in ons land wel dalende. In 2018 gingen er volgens onderzoeksbureau International Data Corporation (IDC) wereldwijd 1,4 miljard smartphones over de toonbank. Dat waren er 60,6 miljoen minder dan in 2017. Ook de tabletmarkt blijft krimpen. Het totale verkochte volume daalde naar 173,8 miljoen in 2018, 11,4 miljoen minder dan het jaar voordien. Cijfers voor 2018 voor wat betreft het aantal verkochte smartphones in ons land zijn nog niet bekend, maar in 2017 werden er bij ons 2,6 miljoen smartphones verkocht; in 2016 waren dat er nog 2,8 miljoen. Analisten vermoeden dat de daling zich zal verderzetten dit jaar. 

Revolutie in 5G

Toch is de smartphonemarkt nog lang niet afgeschreven. De strategie van fabrikanten zoals Samsung, dat zowel in deze categorie als over alle categorieën heen als beste merk uit de Best Brands studie kwam, is in te zetten op duurdere premium modellen om zo de omzet veilig te stellen. Die strategie lijkt te lonen. Mensen kiezen voor duurdere modellen. Fabrikanten als Huawei, Apple en Samsung zullen ook in 2019 nieuwe features op de markt brengen voor hun smartphones. Enkele voorbeelden van zulke features: meer en betere camera’s in de telefoons, speciale edities in samenwerking met exclusieve merken (zoals de Special Edition Porsche Design van Huawei en Porsche of de OnePlus 6T McLaren Edition), vouwbare telefoons, enz. 
 
Er is nog een ander element waarom er interessante tijden aanbreken voor de fabrikanten van smartphones. Dit jaar wordt namelijk gezien als de start van het 5G-netwerk (in België ten vroegste pas in 2020), waardoor gebruikers veel sneller zullen kunnen surfen en meer kunnen doen met hun telefoon. Consultant Deloitte voorspelt in zijn jaarlijkse Technology, Media and Telecommunications Predictions rapport van dit jaar dat er in 2019 1 miljoen 5G-smartphones zullen worden verkocht. In 2020 en 2021 zou dat aantal oplopen tot respectievelijk 20 miljoen en 100 miljoen. Samsung en Huawei kondigden al de lancering van hun 5G-smartphone voor dit jaar aan, respectievelijk de Samsung Galaxy S10 en de Huawei P30; Apple wacht met de lancering van een 5G iPhone tot 2020. Dankzij de krachtige netwerken en aangepaste telefoons zullen toepassingen als augmented reality, virtual reality, betere streaming opties, holografische beelden, cloud computing mogelijk worden via onze telefoons. Ze zullen ook verbonden kunnen worden met zogenaamde smart devices en zelfs met wagens. Specialisten voorspellen dit zal resulteren in een nieuw ultra-premium segment in de smartphone markt, met hogere prijzen voor de toestellen. 

Digitale transformatie

Hoe zal het merk Samsung evolueren in die transformatie? De Best Brands studie toonde aan dat Samsung het op een merk na (Ikea) hoogste ‘cross selling potential’ heeft van alle onderzochte merken. “In 2019 viert Samsung zijn vijftigste verjaardag en zal het merk zijn innovaties naar een hoger niveau tillen”, geeft Isabelle Roels, senior communications manager bij Samsung Electronics, een algemeen antwoord. “Dankzij onze investeringen in artificial intelligence, intelligence of things en in 5G connectivity oplossingen zullen we mensen helpen in hun dagelijkse leven. Al onze producten zijn geëvolueerd naar smart toestellen dankzij een geoptimaliseerd internet. Dit jaar gaan we nog een stap verder in dat slimme ecosysteem door de toestellen aan elkaar te koppelen en met de uitbouw van een intuïtieve assistent die gedreven wordt door artificial intelligence. Dit zal ons helpen om uit te groeien van een rationeel merk naar een emotioneel merk.” 
 
Top 3:
 
Samsung (69,04) 

Apple (66,00) 

Huawei (47,66) 



 

Archief / BEST OF RESEARCH