Fr
Close

BEST OF RESEARCH

Best Brands 2019 - Automotive: de voornaamste motor

Woensdag 13 Maart 2019

Best Brands 2019 - Automotive: de voornaamste motor

Als er buiten de technologie als dusdanig, een sector is waar er nieuwe concepten moeten worden ontwikkeld, is het wel de autosector. Hoewel er overal gepleit wordt voor een radicale vermindering van het aantal gemotoriseerde verplaatsingen, lijken de meeste consumenten niet noodzakelijk bereid om daarop in te gaan. In de media is het al elektrische auto’s en alternatieve aandrijvingsvormen wat de klok slaat, maar de SUV’s zijn populairder dan ooit. 

Wat er ook van zij, op het laatste Autosalon konden de bezoekers alweer de innovaties binnen de sector ontdekken. Filip Vanrietvelde, Marketing Manager VW,, bevestigt: “Specifiek verkoopt Volkswagen in de eerste twee maanden van het jaar tot bijna 40% van zijn jaarvolume. De helft van ons jaarvolume bestaat uit fleetverkopen, waarvan het overgrote deel firmawagens zijn.” Maar er zijn de nodige problemen, om te beginnen de kostprijs van de brandstof. Filip Vanrietvelde: “De stijging van de brandstofprijzen heeft een belangrijke shift teweeggebracht in het aankoopbeleid van de particuliere koper.” De CEO van BMW, Eddy Haesendonck, treedt haar bij: “Bestuurders zien hun onrechtstreekse belastingen niet dienen ter verbetering van de infrastructuur: we zijn nog altijd een van de landen met de ergste files ter wereld.” Om een belangrijk dilemma op te lossen, gelooft zijn collega Lies Eeckman (marketing director) in pertinente projecten om een nieuw evenwicht te bereiken: “Mooie initiatieven zoals Drive Now stimuleren om de Belgen op een nieuwe manier met hun mobiliteit om te gaan. Flexibel en in complementariteit met andere transportmiddelen.”
 
Merken lijken op hun klanten
 
Het Best Brands onderzoek presenteert merken zonder naambekendheidsproblemen, maar opgesplitst in termen van perceptie. De criteria zijn gevarieerd (design, comfort, kwaliteit, ecologie, innovatie, prijs) en groeperen uiteenlopende scores naargelang de fabrikanten. Historische clichés worden bevestigd, zoals Duitse kwaliteit en comfort of een betaalbare prijs voor andere merken. De premium merken worden gekenmerkt door een sterke relatie met hun klanten. Op de tweede plaats wat dat criterium aangaat vinden we Renault, na Volkswagen. Volvo behaalt volgens Best Brands de beste scores in Brand Image, met uitzondering van de prijs-kwaliteit verhouding. Tot slot haalt Volkswagen het als het gaat om de verhouding tussen share of soul en marktaandeel.

De aankoop van een voertuig blijft een kwestie van rede aan het einde van de funnel. Toch wegen subjectieve factoren zwaar door bij deze aankopen, ze projecteren zelfs een deel van onze persoonlijkheid, verlangens en frustraties op het product. Lies Eeckman zegt hierover: “Het echte rijplezier hangt samen met persoonlijke verwachtingen en die verschillen naargelang het moment. Natuurlijk geven onze wagens ons zuivere adrenaline. Het gevoel dat je ervaart als je de kracht van een wagen perfect beheerst, de perfecte van het pure craftmanship waarmee onze wagens gebouwd zijn.” Die emotie wordt nog ondersteund door de kwaliteit van het product.

Filip Vanrietvelde benadrukt liever het pragmatisme van de Volkswagen-strategie: “VW evolueert naar een merk dat volledig elektrisch aangedreven is. Vanaf april bieden we dankzij een pre-booking platform al de mogelijkheid om een optie te nemen op het eerste elektrische ID-model. En daar blijft het niet bij: de komende jaren zullen we ons gamma elektrische producten systematisch uitbreiden en een elektrisch alternatief bieden binnen elk segment waarin we vandaag actief zijn.”

Van emotie zal er wellicht ook sprake zijn nu VW opnieuw marktleider is in 2018. Vanrietvelde verklaart dit resultaat door het vertrouwen van de klanten. Dat hangt dan weer samen met de bewezen betrouwbaarheid, de gewaardeerde Duitse kwaliteit en de hoge restwaarde. Zowel plezier als droom zijn aanwezig bij VW, als het gaat om de voorkeuren: “Binnenkort bieden we een online platform. Dan kan iedereen in een paar clicks de Volkswagen van zijn dromen kopen.” Lies Eeckman herhaalt dat het succes van zelfs een wereldmerk als BMW enkel mogelijk is als het rekening houdt met de lokale markt: “In onze communicatie willen we ook een emotie delen. Met naast de fantastische input van ons moederbedrijf verhalen die we een lokale draai geven, om relevanter dan ooit te zijn voor onze Belgische consumenten.”
 
Top 3

Volkswagen (52,50)

BMW (50,40)

Mercedes Benz (50,33)

 

Archief / BEST OF RESEARCH