Fr
Close

BEST OF RESEARCH

Best Brands 2019 - NA Drinks: gezondheid en milieu

Woensdag 13 Maart 2019

Best Brands 2019 - NA Drinks: gezondheid en milieu

De spelers in de non-alcoholische dranken categorie hebben de voorbije jaren niet kunnen stilzitten. Vanuit een algemene trend naar meer duurzaamheid en een gezondere levensstijl werden bepaalde sluimerende maatschappelijke issues mainstream. Het zijn grosso modo ook de issues waar Coca-Cola, marktleider in de non-alcoholische dranken en winnaar in deze categorie van de Best Brands studie, op corporate niveau de voorbije jaren grote inspanningen voor leverde. 
 
“Innovatieve keuze aanbieden en relevant en authentiek zijn met onze merken waarbij we de consument centraal plaatsen zijn vandaag twee grote pijlers die onze aanpak sturen”, zegt Céline Van den Rijn, marketing director Coca-Cola Belux. Naast het lichter maken van onder meer verpakkingen, wil Coca-Cola tegen 2025 al zijn verpakkingen terug inzamelen en ook 50% gerecycleerd materiaal in plastic petflessen verwerken. Bij de twee andere genomineerden (Spa en Douwe Egberts) is duurzaamheid en plasticreductie wel een item, maar minder uitgesproken dan bij de marktleider in frisdranken. 
 
Wat betreft suikerreductie en het promoten van een gebalanceerde levensstijl, de andere hete maatschappelijke hangijzers, zat Coca-Cola ook niet stil. Alle recente productlanceringen bij de gigant in België zijn innovaties die helemaal geen calorieën bevatten zoals Chaudfontaine Fusion of laag in calorieën zijn zoals bijvoorbeeld het in 2018 gelanceerde ijsthee gamma van Fuze Tea of de biologische dranken van Honest. Daarnaast werd er ingespeeld op de vraag naar meer plantaardige dranken met de lancering van AdeZ.Ook Spa doet inspanningen om het aantal calorieën en het suikergehalte in zijn dranken te beperken, meer bepaald in zijn fruitlimonades, een segment dat het de laatste jaren sterk uitbreidde. 

Diversificatie in merkportfolio

De eerder aangehaalde innovaties zoals Adez, Honest, Fuze Tea passen in de diversificatiestrategie van Coca-Cola die inspeelt op de verwachtingen van de consumenten door hen een grotere keuze aan dranken aan te bieden. In België biedt de frisdrankgigant momenteel keuze uit twintig merken met verschillende caloriegehaltes en in uiteenlopende verpakkingsgroottes. 
 
De overvloed aan keuze en een verminderde merkentrouw zijn volgens Coca-Cola nochtans dé uitdagingen in deze categorie. “75% van de consumenten interesseert zich niet in merken”, zegt Céline Van den Rijn. “We zijn dus geïnteresseerd in merken die zowel goed voor de consument als voor de wereld zijn. Momenteel innoveren we vooral in het ready to drink-segment. Het is essentieel dat we met elk merk de juiste rol definiëren die het kan spelen in het leven van de consument.” Ook Douwe Egberts lijkt te willen differentiëren. Eind vorig jaar verklaarde een topman van van het koffiebedrijf dat toekomstige overnames en fusies zowel in koffie als in andere dranken (zoals ijskoffie, een segment waarin het al actief is) kunnen gebeuren. 
 
Coca-Cola wil niet alleen vooruitstrevend zijn wat betreft productinnovatie, maar ook in zijn communicatie. “We laten onze communicatieaanpak en kanalen evolueren met de trends van vandaag en zetten aldus naast traditionele media ook in op nieuwe en complementaire touchpoints zoals social media, influencers en experience marketing”, aldus Céline Van den Rijn. Daarnaast lijkt de marktleider ook meer positie te willen innemen in het maatschappelijk debat en dit aan de hand van de waarden waar het voor staat. 
 
Top 3
 
Coca-Cola (86,46)

Spa (53,39)

Douwe Egberts (53,33)

 
 

Archief / BEST OF RESEARCH