Fr
Close

TRAINING&BOOKS

SXSW : Innovatie, inclusie en invloeden over generaties heen, door Danny Devriendt (IPG Mediabrands)

Woensdag 13 Maart 2019

SXSW : Innovatie, inclusie en invloeden over generaties heen, door Danny Devriendt (IPG Mediabrands)

Ken je dat gevoel? Je staat je handen te wassen, en iemand die nog zijn eer staat te bewijzen aan de porseleinen troon begint ‘this is how we do it’ te fluiten. Voor je het weet, zit die oorwurm de rest van de dag in je hoofd.  Een stukje muzikale code dat ingrijpend interageert met je fundamentele besturingssysteem, een glimlach op je gezicht tovert, en je een hele dag het merendeel van de tijd – onbewust – doet neuriën.

De eerste dag van SXSW stelde niet teleur. Op Internationale Vrouwendagwas de show niet alleen een eerbetoon aan dappere, volhardende, creatieve, geweldige, inspirerende, innoverende en unieke vrouwen overal. In tal van presentaties, hommages, panelgesprekken en cases weerklonk de regelmatige, pulserende ondertoon van volledige gelijkheid, die inclusievoelbaar maakte in het Austin Conference Center.

Inclusie

Inclusie is de actie of toestand van het insluiten of ingesloten worden in een groep of structuur. Ingesloten zijn. Letterlijk integraal deel uitmaken van.  Je kunt je water niet voorstellen zonder de H in H2O. De H en de O zijn volledig ingesloten in de identiteit van water. Water zonder zuurstof is gewoon waterstof. Mannen en vrouwen moeten volledig ingesloten zijn in het weefsel van onze maatschappij. Alleen dan zullen we het volle potentieel bereiken van de mens als soort. Dat zijn grote woorden. Maar SXSW laat geen ruimte voor interpretatie: de strijd van de emancipatie is voorbij. De tijd van de glazen plafonds is achter de rug. De tijd van de excuses ligt ver achter ons: we mogen niet stoppen voor iedereen volledig is opgenomen en ingesloten in wat wij de maatschappij noemen. Op. Alle. Niveaus.  Guy Kawasakihamerde er stevig op: “We kunnen de toegevoegde waarde van meer dan de helft van de gecombineerde genenpool van de mens niet negeren. Dat zou onverantwoordelijk zijn, en gewoonweg dom”.  (Kawasaki gaf als moderator blijk van klasse door zichzelf vlekkeloos op de achtergrond te houden tijdens de sterke line-up van indrukwekkende vrouwen die de Mercedes Media Lounge-gastvrouw Stephanie Agrestaliet aantreden. Hij wees er enkel op dat hij op zijn 65e maar al te graag bij Canva werkt voor een briljante vrouw die een stuk jonger is.)

Inderdaad,inclusiestopt niet als gendergelijkheid eindelijk bereikt is. Als we ons volle potentieel willen halen, hebben we inclusievoor ouderen, mindervaliden en lgbtqia'ers (lesbisch, homoseksueel, biseksueel, transgender, queer, interseksueel, en aseksueel) nodig voor het volledige spectrum van persoonlijkheden. Inclusie is een werkwoord. We moeten niet alleen alle drempels voor inclusie naar de vergetelheid verwijzen, we moeten iedereen ook een schop onder de kont geven om actief aan de slag te gaan, te grijpen, vechten, verkennen, leren, zwoegen, mislukken ... opnieuw en opnieuw tot hij/zij/het dat volle potentieel bereikt.

Als we de zeer reële uitdagingen voor de toekomst echt willen aanpakken, zullen we dat als een TIS, een Total Inclusion Society of samenleving met volledige inclusiviteit moeten doen.

Innovatie

Stephen Hawking gaf ons van achter de muren van zijn eigen rolstoel een nieuwe kijk op mindervaliden. Michele Obama laat jonge gekleurde vrouwen vol trots en empowermentopveren.  Jonge meisjes moeten geïnspireerd worden door vrouwelijke Chief Intelligence Officersdie onze bedrijven en merken veilig de toekomst in loodsen. Vrouwelijke astronauten moeten de weg effenen naar Mars en nog verder. Innovatie moet aangewakkerd en aangestuurd worden vanuit alle hoeken van het menselijke spectrum, ongeacht leeftijd, geslacht, vermogen, handicap, religie, (a)seksualiteit en levenskeuzes.  

Innovatie vereist ook dat je de realiteit achter je laat, en een nieuwe realiteit uitvindt. Geen auto’s zonder dat we de realiteit van de paarden achter ons laten, geen verkenning van de ruimte zonder dat we de harde realiteit van de zwaartekracht verslaan, geen computers zonder dat we de beperkte snelheid verslaan waarmee onze hersenen seriële processen verwerken. 

Een aantal belangrijke sprekers wijst erop dat we niet zullen innoveren als we op onze lauweren gaan rusten. We zullen innoveren door uit te vinden waar we nood aan hebben. Spijtig genoeg is een groot deel van onze bedrijfsrealiteit gebaseerd op bonus- en compensatiesystemen die het behoud van het nuop een gecontroleerde en weinig verrassende manier belonen. Als we geen manieren vinden om onze meest virtuoze mensen te belonen om te proberen, te falen en uit te vinden … zijn we gedoemd. 

Invloed over generaties heen

Op deze eerste dag van SXSW hebben we ook geleerd dat we innovatie over generaties en over de tijd heen moeten zien. Als een fervente lezer van de betere sciencefiction heb ik mij altijd afgevraagd: Zien ze de toekomst echt? Of verzinnen ze gewoon iets moois dat iemand een paar generaties later inspireert om te denken: Oh, dat is een leuk idee; laten we dat eens maken? Zou Kennedy het volledige potentieel van de VS (mannen EN vrouwen) 10 jaar lang ingezet hebben om een man op de maan te krijgen als hij Jules Verne niet gelezen had?

Vond Bruce Sterling tientallen jaren geleden Augmented Reality-brillen uit in zijn steampunkromans? Of raakte Astro Teller, de beruchte aanvoerder van Google X, geïnspireerd door het boek, waarna hij besloot ze te maken, gewoon omdat het kon?

De waarheid is dat het er niet toe doet. We moeten mensen van alle generaties, alle geslachten hun droom laten dromen. Vroeg of laat wordt die droom dan werkelijkheid. Dat heeft de geschiedenis uitgewezen ... keer op keer ...

Archief / TRAINING&BOOKS