Fr

INTELLIGENCE

Mediaplus buigt zich over complementariteit tv/YouTube

Dinsdag 12 Maart 2019

Mediaplus buigt zich over complementariteit tv/YouTube

Op vraag van Mediaplus Group, SevenOne en Google Germany, voerde Facit Research de studie ‘Media Equivalence Study: Video’ (3.700 respondenten ouder dan 14 jaar). Die wordt voorgesteld als de eerste studie die de impact van reclamefilmpjes op televisie, YouTube en Facebook in dezelfde situaties test.

De studie bevestigt allereerst kracht van video op alle kanalen, vooral op het vlak van ‘advertising recall’ en de parameter spontane herkenning.
 
De reclame is desalniettemin efficiënter bij klassieke video’s (televisie en YouTube) dan op de sociale media (Facebook): 18% van de ondervraagde personen herinnert zich spontaan een reclamefilmpje dat ze zagen op televisie en 14% op YouTube, terwijl slechts 7% een merk kon benoemen dat ze gezien hadden in een reclamefilmpje op Facebook.

Verder toont de studie aan dat de mix tv/YouTube meer impact heeft op het vlak van memorisatie dan twee unieke contacten op het platform voor het delen van video’s. En vice versa, want de mix van de twee media is bijna even efficiënt als twee contacten op televisie. Kortom, televisie en YouTube versterken elkaar dus.
 

Archief / INTELLIGENCE