Fr

BRANDS

Christine Van den Berghe (Lijncom): "Door te denken aan de bus of de tram dragen de creatieven, bureaus en adverteerders actief bij tot de mobiliteit"

Zaterdag 9 Maart 2019

Christine Van den Berghe (Lijncom):

Lijncom lanceerde een uitdaging voor de creatieven, met de steun van Creative Belgium en Media Marketing: bedenk een opmerkelijke campagne op de bus of op de tram. Misschien win je dan ‘Rock & roll on wheels!’ en krijg je als hoofdwinnaar de kans om met vijftien van je collega’s met de bus naar de Creative Belgian Awards te gaan. Die vinden op 24 mei plaats in Knokke. Voor de VIP’s van de dag begint (en eindigt) het feest al onderweg. De managing director van Lijncom, Christine Van den Berghe, geeft toelichting bij deze vijfsterren behandeling.
 
Vanwaar deze creatieve competitie?
De allereerste doelstelling bestaat er vooral in de jonge creatieven aan te moedigen om opnieuw aan het openbaar vervoer te denken als ze aan een campagne werken. Dat is geen première. Wie lang genoeg in de sector werkt, herinnert zich vast dat Lijncom enkele jaren geleden al de Best of Mobility Awards - BOM Awards voor de intimi – organiseerde. Dat was een soortgelijke competitie die zeer geliefd was bij de bureaus en de creatieven.
 
Met deze nieuwe competitie biedt Lijncom creatieven, bureaus, maar ook adverteerders, een unieke kans om zich te onderscheiden.
 
Wat is de reële impact van een bus- of tramcampagne?
Een campagne op een bus of een tram kan niet geblokkeerd of weggezapt worden; dat is op zich al uitzonderlijk tegenwoordig.
 
Ook goed om te weten: een campagne op een bus of een tram bereikt vooral jonge, actieve gebruikers: 68% van de gebruikers is jonger dan 54 jaar en 61% gebruikt het openbaar vervoer om te gaan werken (30%) of naar school/de universiteit te gaan (31%).
 
Zo’n campagne is ook uiterst pertinent, en dus doeltreffend, op lokaal en regionaal niveau. Per definitie heeft het openbaar vervoer de roeping om voor de deuren van alle winkels voorbij te komen, maar ook de consumenten tot op de verkooppunten te brengen. Lokale of regionale adverteerders hebben dat goed begrepen. Ze beschouwen de bus of de tram van hun wijk of buurt zelfs als hun eigen voertuig en begeleiden hun activeringscampagnes vaak binnen de voertuigen.
 
In juni 2018 testten we in samenwerking met AQRate campagnes in Gent en in Antwerpen, alsook in andere grote Belgische steden. De verkregen resultaten tonen duidelijk dat de reclame op de voertuigen van De Lijn doeltreffend werkt. Niet minder dan 91% van de respondenten verklaart de campagne te hebben gezien, zowel op de flanken als op de achterkant van de bussen en trams. Sterker nog, 53% verklaart zelfs ze meerdere keren per week te hebben gezien.
 
Zijn er technische beperkingen of is alles mogelijk inzake reclame op bussen en trams?
De voornaamste technische beperkingen hebben te maken met de materialen die we op onze voertuigen kunnen gebruiken, meer bepaald op de ramen, waar we met transparante stickers werken, om de gebruikers een optimale zichtbaarheid en comfort te kunnen garanderen.
 
We bieden 30 verschillende formaten aan, zowel in als op de voertuigen. Creatieven kunnen hun verbeelding volledig de vrije loop laten dankzij de ‘free style’ formule: eerst wordt het project ingediend en pas dan zoeken we uit of het haalbaar is of niet.
 
Tot slot kunnen adverteerders het voertuig in zijn geheel in beslag nemen, zowel binnen als buiten, met verschillende formaten, gaande van een volledige bekleding tot floorstickers, wobblers, enzovoort.
 
Richt deze techniek zich tot een bepaald type adverteerder in het bijzonder of is hij doeltreffend voor elk type adverteerder?
A priori kan elke adverteerder zich op een originele manier onderscheiden via een campagne op een openbaar vervoermiddel. Onze klantenportefeuille is heel uitgebreid. Hij omvat zowel nationale als internationale merken, maar ook buurtwinkels, gewestelijke of stedelijke evenementen: dit soort campagnes zorgen voor een zeer snelle boost van de naambekendheid.
 
Waaraan kunnen de hoofdwinnaar van deze actie en zijn vijftien collega’s zich tijdens de heen- en terugrit naar en van Knokke verwachten?
Er wacht hun een VIP-behandeling. We stellen een heuse tourbus tot hun beschikking, zoals rockbands die ook gebruiken op tournee. En net zoals in het rockwereldje blijft alles wat in de bus gebeurt ook in de bus (lacht).
 
De competitie is echt bedoeld om het openbaar vervoer weer top of mind te maken bij de creatieven en hun bureaus. Je moet weten dat bij De Lijn al het reclamegeld opnieuw in de vloot geïnvesteerd wordt, ten dienste van het comfort van de reizigers of de communicatie. Met andere woorden, door aan de bus of de tram te denken, dragen creatieven, bureaus en adverteerders actief bij tot de mobiliteit.
 

Archief / BRANDS