Fr

CREATIONS

Art buying: de B-side van Christophe Ghewy

Vrijdag 8 Maart 2019

Art buying: de B-side van Christophe Ghewy

In deze rubriek zetten we vakmensen uit de sector in de kijker die naast hun hoofdberoep nog een creatieve nevenactiviteit beoefenen. Deze keer heeft Christophe Ghewy, de medeoprichter van Bowling Brands, het over zijn verzamelwoede van Belgische kunstenaars.

Waaruit bestaat jouw B-side?
Het zou maar triestig zijn met alleen een A-side. Op m'n B-Side staan veel liedjes. Ik ben wat met design en mode bezig. Maar je kan bezwaarlijk zeggen dat prints bedenken voor T-shirts van Cyclo Club Marcel echt fashion is. Samen met Kurt Stallaert (Bowling Brands) heb ik een eigen koersfietsenmerk 'Jaegher'. Hier komen technologie, vakmanschap en design samen. Het leukste van dit liedje is fietsen testen in mooie landschappen. Verder verzamel ik sinds vier jaar kunst van jonge Belgische kunstenaars.
 
Hoe ben je op dit idee gekomen?
Door het niet zo originele inzicht dat kunst bijzonder inspirerend kan werken. Bovendien hadden we last van die liefde-haat verhouding met al de awardshows. Werk van jonge inspirerende kunstenaars kopen is ook een vorm van creativiteit steunen — alleen is die creativiteit niet van jezelf. En je hebt er altijd iets moois voor in de plaats.
 
Welke moeilijkheden heb je ondervonden?
We hebben in dit kleine land ongelooflijk veel topkunstenaars. Ik ken er maar een fractie van. En er komen er altijd bij. Het gaat over keuzes maken en proberen de impulsiviteit te temperen. Kunst kopen kan behoorlijk verslavend zijn en FOMO is alom aanwezig. Zeker als je je richt op jonge Belgische kunstenaars. Een andere moeilijkheid is proberen het verschil te zien wat een grafisch stijltje is en wat echt het verschil maakt.
 
Maar even voor de duidelijkheid, kunst kopen is niet creatief. De kunstenaars zijn creatief. Zij moeten wat er niet is, wat nog nooit gezien is, op hun doek of uit hun klei toveren. Zij zijn zot in hun kop. Ik ben gewoon de zot die het regelmatig koopt.
 
Hoe helpt je beroep je bij je B-side?
In ons beroep moet je een open geest hebben. We hebben geleerd naar duizenden ideeën te luisteren. Fotografen, regisseurs, lay-outs, headlines, kleurcombinaties, montages, geluidsopnames.... elke dag opnieuw keuzes maken. Daardoor hebben we op een natuurlijke manier leren selecteren. Dat helpt om het interessante van het minder interessante te onderscheiden. Maar het is natuurlijk geen garantie.
 
Hoe helpt je B-side je bij je andere vak?
Natuurlijk is kunst geen reclame, maar de raakvlakken zijn enorm. Hedendaagse kunst is meer dan een olieverfschilderij of een beeldhouwwerk. Het zijn evenementen, stunts, video, shows, concepten, online, geuren en kleuren. In ons vak zijn er ook geen grenzen meer. Alles kan om een merk een plaats te geven. Tenzij spijtig genoeg de pretesten en posttesten er anders over beslissen.
 
Doordat we ook nauwelijks nog met awards bezig zijn, schept dit andere mogelijkheden. Zo zijn we 2 jaar geleden met heel het bureau naar de Biënnale van Venetië geweest. Dit was zo motiverend en inspirerend dat we onze tickets al geboekt hebben voor dit jaar.
 
Met Bowling Brands hebben we ook al een drietal keer jonge kunstenaars ingeschakeld om ons te helpen bij de executie van een project. Het helpt als je ze kent en al eens op bezoek bent geweest in hun atelier.

Waar kunnen we wat werk bekijken?
Kom gerust eens langs bij Bowling Brands of bij ons thuis. Dan zullen we een heerlijke cocktail maken en de werken samen bekijken.
 
Wat heb je nodig om je project een boost te geven?
Het is niet echt een project. Het is ook geen business. Het interesseert me niet om bepaalde werken te verkopen. Het is leuk zo. Het moet niet meer zijn of een boost te krijgen. Ik wil naast het werk ook graag af en toe nog wat op m'n Jaegher zitten.
 
Aan wie wil je de fakkel doorgeven voor ons volgende B-side interview?
Aan m'n ex-collega Paul Wauters. En een oorverdovend applaus voor zijn luisterspelen.

Archief / CREATIONS