Fr
Close

TRAINING&BOOKS

SXSW: Bier, ratelslangen, barbecue en fomo bij de vleet, door Danny Devriendt (IPG Mediabrands)

Donderdag 7 Maart 2019

SXSW: Bier, ratelslangen, barbecue en fomo bij de vleet, door Danny Devriendt (IPG Mediabrands)

7 Maart, 2019 - 03:45. Op dat ontiegelijk vroege uur stijg ik op voor Austin, Texas. Mijn vijftiende South by South West (SXSW), mijn jaarlijkse pelgrimstocht naar de grootste interactieve, creatieve technologie- en innovatieconferentie ter wereld. Een rollercoaster vol knappe koppen met letterlijk duizenden keynotes, panelgesprekken, workshops en presentaties. SXSW is als een bubbelbad voor de hersenen, een bron waaraan de ziel zich kan laven. SXSW, dat is karrenvrachten nieuwe inzichten, perspectieven en wijsheid in je opnemen. Het is sloten innovatie drinken. Tal van technologieën hebben hier het licht gezien (Twitter, Foursquare …), een aantal zijn er ook gestorven (Gowalla), of aan het kruis genageld (Meerkat). Je kunt er geen stap zetten, of je loopt tegen een paar zelfverklaarde goeroes, ninja’s, experts, en influencers aan. Gelukkig zijn er ook heel wat mensen die weten waarover ze het hebben.   Om deze jaarlijkse hersenupgrade in Texas te overleven heb je goede schoenen nodig, een koel hoofd en zoveel powerbanks als je maar kunt dragen. Ik waag me hier even op glad ijs en probeer te voorspellen wat de editie van dit jaar voor ons in petto zal hebben.

Planet, people, purpose
DDE: data-driven empathy of empathie op basis van data is een krachtig wapen. Duizenden jongeren wereldwijd protesteren tegen de onverantwoordelijke manier waarop onze generatie is omgesprongen met de planeet en een aantal hardnekkige problemen zoals de opwarming van het klimaat schromelijk heeft onderschat. De roep om verantwoordelijkheid op te nemen klinkt luid en is terecht. We zien een wereldwijde trend om naast de goede oude Profit (Winst) drie nieuwe P’s centraal te stellen: Planet, People en Purpose (Planeet, Mensen en Doel).  Drie jaar geleden vroeg Barack Obama alle industrietakken, vernieuwers en denkers om de grote problemen te helpen oplossen waar de wereld (nog steeds) mee kampt: de opwarming van het klimaat, schone en duurzame energie, vervuiling, ziektes, oorlog, honger en discriminatie. Het lichtend voorbeeld en de verantwoordelijkheid van technologie, data, industriemagnaten, technische innovators en influencers zal een van de pijlers van de editie van dit jaar zijn.

Politici
De intriges in het Witte Huis schetsen een beeld van Washington dat zelfs nog meer over the top is dan House of Cards, nog hilarischer dan wat de redacteurs van The Onion durven neer te pennen. Overal ter wereld gebruiken extreemlinkse en -rechtse politieke fracties een dodelijke cocktail van data, de allernieuwste geautomatiseerde mediatechnologie en polariserende demagogische tactieken. De rol van technologie, data en platformen en hun impact op verkiezingen, sentiment en druk van de publieke opinie zal beklemtoond worden. Ik kijk vooral uit naar de sessie met congreslid Alexandria Ocasio-Cortez, of AOC zoals ze op sociale media genoemd wordt: zij won vorig jaar een zitje in het Congres in New York en zal in discussie gaan met politiek redacteur Briahna Gray. AOC is een van de enige politici wiens frisse en zeer rake socialemediagebruik de ‘opperbevelhebber’ van Twitter in het Oval Office lijkt af te schrikken.

Wantrouwen en fake news
Nepnieuws, nepjournalisten, nepdata. Nep en fake zijn het nieuwe zwart. Ze slaan er ons mee om de oren en dat zal op SXSW niet anders zijn. Vorig jaar kreeg het al veel aandacht en het aantal inzendingen over dit onderwerp is dit jaar zelfs nog groter. Buitenlandse machthebbers die een loopje nemen met de waarheid en het sentiment actief aansturen tijdens verkiezingen staan hoog op ieders radar. De rol van de grote platformen in deze vertoning zal zeker benadrukt worden en de onhandige manier waarop de respectieve CEO’s van Twitter en Facebook de zaken aanpakken, staat garant voor een aantal stevige discussies. Consumenten, journalisten en zelfs landen (bv. Duitsland) vragen dat de ontwikkeling van fake nieuws zo snel mogelijk onder controle raakt.

Privacy en auteursrecht
De eerste AVG-uitspraken over bedrijven, de doemscenario’s van de regelgeving rond auteursrechten in Europa, de veiligheid en ethische aspecten van persoonsgegevens en het gebruik ervan. Wie speelt het spel eerlijk? Wie niet?  Het Cambridge Analytica-schandaal ligt bij iedereen nog vers in het geheugen. En hoe graag Mark Zuckerberg dat probleem ook zou willen laten verdwijnen, privacy en gegevensveiligheid zullen centrale thema’s zijn op de editie van dit jaar. De tolerantie voor het misbruik van persoonsgegevens door merken, politici en overheden slinkt zienderogen. Zuckerbergs open bericht van vandaag voor een overgang naar meer privacy en controle is gezien de timing erg interessant en zal het debat zeker aanwakkeren. Het zou wel eens te weinig en te laat kunnen blijken om de geloofwaardigheid staande te houden.

Cannabusiness
Cannabis in de gezondheidszorg staat op de agenda van de Belgische regering, en wereldwijde ramingen voor medicinale cannabis lopen op tot miljarden per jaar. Voeg daarbij de impact van gelegaliseerd recreatief gebruik en je hebt een gigantische industrie met tal van (formele) techinvesteerders. Al jarenlang zet Willie Nelson zichzelf op de agenda in Austin met zijn acties voor het gebruik van biobrandstoffen en de legalisering van marihuana. SXSW telt 10 keer meer sessies die te maken hebben met cannabis. Technologie, muziek en marihuana … Austin moet toch een beetje vreemd blijven.

Geen lege maag
Eten is altijd belangrijk in Austin, de stad van de slow smoked barbecue, de foodtrucks en de overheerlijke tex-mexkeuken. Eten staat dit jaar prominent op de agenda met diepgaande analyses over eten, de impact en de toekomst ervan. De clash tussen vlees en vegan, dierlijk en plantaardig, GGO en niet-GGO is meer dan genoeg voer voor een aantal geweldige sessies. De toenemende impact van landbouwtechnologie is verbazingwekkend en reikt van duurzame ontwikkeling over de korte keten tot Deliveroo en Uber Eats. Voedingsgewoonten die aangedreven worden door toepassingen. Jawel. Dit wordt ook het jaar waarin de kwaliteit van voedsel gedeeltelijk wordt afgemeten aan de relatieve impact ervan op gezondheid, sociaal-economische aspecten en de opwarming van het klimaat. Ik kijk heel hard uit naar de discussies over hoe blockchaintechnologie een revolutie zal betekenen voor de traceerbaarheid in de wereldwijde voedselketen en de toekomst van onze voedingsgewoonten zal veranderen.

AI en robots
Er zijn honderden keynotes over AI en robots. Deep learning, algoritmes, heuristiek, EQ-programmering, automatisering en parallelle artificiële hersenen. Immigranten, robots, minimuminkomen, sociaal-demografische ontwikkelingen en wetten voor versnelde terugkeer. Ik zou verbaasd zijn als die goede oude singulariteit en exponentiële versnelling niet een aantal keer voorbijkomen… Ik ben ook benieuwd om te zien hoe AI en geavanceerde robotica gaan samenwerken met ons, stervelingen. Casestudies in financiële, medische en landbouwtechnologie hebben aangetoond dat de combinatie van menselijke en artificiële intelligentie verbluffende resultaten oplevert: mensen die gebruikmaken van AI werken sneller, trekken betere conclusies, merken vlugger anomalieën op en de diagnoses die ze stellen zijn accurater.

De toekomst van leren, werken en leven
Meer en meer robots, tot drie keer efficiënter: dat zou een mooi antwoord kunnen zijn voor een vergrijzende bevolking, nu de babyboomers het werkleven achter zich laten en met pensioen gaan. We zullen minder moeten werken, langer, meer gefocust en op een meer diverse manier. Levenslang leren, eeuwige aanpassing. Hoe zullen we die tijdsblokken tussen werk, leren en ontspanning invullen? Hoe zullen we onze vrijheid financieren?

AR en VR, maak plaats voor XR!
De balans lijkt naar mixed reality te neigen. Meer en meer concrete gevallen voor immersieve marketing, on eye communication, virtueel zakendoen, phygital cross-overs en in-front-of-eye hologrammen. We zijn slechts een paar jaar verwijderd van de massale overstap van consumenten: de eerste presentaties met een grote impact zullen op deze editie van SXSW te zien zijn.

De toekomst van:
detailhandel, transport, leveringen en abonnementsdiensten. Spraak- en gebarenbesturing. De migratie van spraakassistenten naar het internet der dingen. Vliegende auto’s, tunnels, drones, autonome leveringen. Een nieuw gedecentraliseerd internet. Laat maar komen! Ik kan niet wachten.

Archief / TRAINING&BOOKS