Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: Kakofonie over podcastgebruik in Vlaanderen

Zondag 3 Maart 2019

Seen from Space: Kakofonie over podcastgebruik in Vlaanderen



De Digimeter vormt een onschatbare bron van informatie over het gebruik van digital, maar soms komt hij verrassend uit de hoek. Neem nu de podcasts. Die kwamen nooit eerder aan bod in de Digimeter en de editie van 2018 geeft ons een eerder gul beeld dat gedetailleerd is per frequentie. Volgens de imec-studie zou 7% van de Vlamingen min of meer wekelijks podcasts consumeren; 12% zou dat maandelijks doen. Het geheel van verbruikers – alle frequenties samengenomen – zou bijna een Vlaming op drie vertegenwoordigen: 31%.

Dat is een allesbehalve bescheiden cijfer, dat de aandacht trekt als je vergelijkt met de cijfers uit de CIM Radio Audience Measurement studie (RAM). Die gegevens zijn beperkter (ze omvatten slechts een enkel penetratiegegeven, los van de verbruiksfrequentie) en uitgedrukt op dezelfde bevolking als de Digimeter en voor 2018 wijzen ze op een nicheverbruik: 6%.

Ook de vergelijking per profiel is verrassend: volgens het CIM zijn de ferventste podcastluisteraars de 16-24-jarigen, terwijl de Digimeter ze vooral situeert bij de 25-plussers, met een piek binnen de leeftijdsgroep van de 35-44-jarigen. Wie heeft gelijk? Intuïtief zouden we zeggen dat de RAM-bron vrij bescheiden blijft, maar dat de Digimeter-gegevens aan de hoge kant liggen.

De divergentie van de profielen doet heel wat vragen rijzen. Het is moeilijk de knoop door te hakken, maar deze kakofonie van cijfers zal de podcastmarkt op korte termijn wellicht niet stimuleren.

Archief / INTELLIGENCE