SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Seen from Space: Kakofonie over podcastgebruik in Vlaanderen

Zondag 3 Maart 2019


Seen from Space: Kakofonie over podcastgebruik in Vlaanderen
De Digimeter vormt een onschatbare bron van informatie over het gebruik van digital, maar soms komt hij verrassend uit de hoek. Neem nu de podcasts. Die kwamen nooit eerder aan bod in de Digimeter en de editie van 2018 geeft ons een eerder gul beeld dat gedetailleerd is per frequentie. Volgens de imec-studie zou 7% van de Vlamingen min of meer wekelijks podcasts consumeren; 12% zou dat maandelijks doen. Het geheel van verbruikers – alle frequenties samengenomen – zou bijna een Vlaming op drie vertegenwoordigen: 31%.

Dat is een allesbehalve bescheiden cijfer, dat de aandacht trekt als je vergelijkt met de cijfers uit de CIM Radio Audience Measurement studie (RAM). Die gegevens zijn beperkter (ze omvatten slechts een enkel penetratiegegeven, los van de verbruiksfrequentie) en uitgedrukt op dezelfde bevolking als de Digimeter en voor 2018 wijzen ze op een nicheverbruik: 6%.

Ook de vergelijking per profiel is verrassend: volgens het CIM zijn de ferventste podcastluisteraars de 16-24-jarigen, terwijl de Digimeter ze vooral situeert bij de 25-plussers, met een piek binnen de leeftijdsgroep van de 35-44-jarigen. Wie heeft gelijk? Intuïtief zouden we zeggen dat de RAM-bron vrij bescheiden blijft, maar dat de Digimeter-gegevens aan de hoge kant liggen.

De divergentie van de profielen doet heel wat vragen rijzen. Het is moeilijk de knoop door te hakken, maar deze kakofonie van cijfers zal de podcastmarkt op korte termijn wellicht niet stimuleren.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Mieke Berendsen (Medialaan-dPP):

Mieke Berendsen (Medialaan-dPP): "Advertenties in print mogen bij de minst storende reclamevormen gerekend worden en zetten aan tot actie"



DOSSIER  



Michel Van der Poorten (IBM): "90% van de wereldwijd beschikbare gegevens werd de 24 laatste maanden gegenereerd"  


Op regelmatige basis verzamelen de teams van Wavemaker zich in de grote centrale zaal van de GroupM-kantoren voor een presentatie door een inspirerende spreker, waarbij ook hun klanten worden...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Is uw voice marketingstrategie klaar?, door Damien D'Ostuni (Innovation & Activation Expert, Wavemaker)  


Smart speakers zijn voor de merken een nieuw jachtterrein thuis bij de gezinnen zelf. Hoe kunnen ze hun voordeel doen met deze innovatie, rekening houdend met het feit dat deze interface meestal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Instagram per kilo  


Vandaag brengt Instagram elke maand meer dan 1 miljard actieve gebruikers wereldwijd samen, waarvan de meerderheid tussen 18 en 24 jaar oud is. Ze vormen een gedroomde doelgroep voor adverteerders...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier