Fr

BRANDS

Let's recycle, door Nicolas Seutin (chief story officer Warm & Sunny)

Zondag 3 Maart 2019

Let's recycle, door Nicolas Seutin (chief story officer Warm & Sunny)

Wat doet onze mooie reclamewereld in een tijd waarin bewustzijn voor het milieu belangrijker is dan ooit om haar steentje bij te dragen? Ik durf zelfs verder te gaan, doen ze überhaupt iets?

Je hebt het ongetwijfeld al gemerkt, er gaat geen dag voorbij zonder dat er gepraat wordt over de toestand van onze planeet, de opwarming van de aarde, de overgang naar schone energie, de biodiversiteit, hernieuwbare energiebronnen, enzovoort. Dit alles is natuurlijk niet nieuw - sommigen zullen zelfs zeggen dat het al te laat is - maar persoonlijk kies ik ervoor om deze opleving van het geweten met open armen te ontvangen. De optochten voor het klimaat, petities en dringende oproepen zijn niet op één hand te tellen, zo ook de aanbevelingen voor dagelijkse taken: afval sorteren, de fiets nemen, de lichten uitdoen, bio eten... Dit betekent dat we ons gedrag moeten veranderen wat betreft voeding, recycleren, reizen, op vakantie gaan, onze kinderen opvoeden, onze huizen kopen of bouwen, werken, consumeren - werkelijk alle aspecten van ons leven. Er breekt een groene golf aan en die kunnen we alleen maar toejuichen. Op voorwaarde dat dit luide discours wordt gevolgd door concrete acties, uitgevoerd door zoveel mogelijk mensen.

Maar in welke mate is onze sector actief betrokken bij deze beweging?
Zijn we ons als professionals in de marketing- en communicatiewereld bewust van de mogelijke invloed die we hebben op deze uitdaging? Kunnen we de manier waarop we ons werk doen niet volledig heruitvinden? Elke dag sturen we miljoenen berichten uit. Is het geen goed moment om te profiteren van het bereik van deze boodschappen om zo onze consumenten te sensibiliseren?

We streven er allemaal naar om goederen en diensten te promoten en de verkoop ervan aan te moedigen. De oplossing bestaat in geen geval uit het verminderen van de consumptie (raden van bestuur en aandeelhouders zijn nu eenmaal zelden filantropen J), maar om mensen aan te moedigen ánders te consumeren. De tijd is gekomen om onze verantwoordelijkheid te nemen en onze rol als influencers uit te spelen.

Laten we daarom kopen bij lokale leveranciers en de voorkeur geven aan een korte keten. Laten we onze supply chains herbekijken voor meer duurzaamheid. Laten we gebruik maken van nieuwe technologieën zoals big data of geolokalisatie om de goederenstroom te optimaliseren. Laten we minder energie verbruiken en de voorkeur geven aan hernieuwbare energie (bijvoorbeeld voor lichtreclame of de verlichting in onze verkooppunten). Laten we ons concentreren op het recycleren van onze producten. Laten we verpakkingen verminderen en ze produceren op basis van natuurlijke materialen. Laten we onze consumenten eraan herinneren om hun afval te sorteren (en hen hierbij helpen). Laten we ons inzetten tegen voedselverspilling. Laten we ons richten op ervaring in plaats van materiaal, bijvoorbeeld bij het verdelen van gadgets (het aanbieden van een ervaring eerder dan een speeltje verpakt in plastic, gemaakt aan de andere kant van de wereld*). Laten we minder printen en ons richten op digitaal. Enzovoort. Enzovoort. Laten we vooral niet dezelfde acties herhalen die niet meer in overeenstemming zijn met de huidige wereld en de beschikbare middelen. Laten we onze modellen volledig herdenken. Laten we onszelf in twijfel trekken. Laten we alles in twijfel trekken.

Welke initiatieven we ook nemen, laten we er gehoor aan geven en onze collega's en klanten erover aanspreken. Laten we apostelen worden van een duurzame ontwikkeling. Laten we het goede voorbeeld geven. En laten we deze initiatieven omzetten in troeven om ons merk te versterken, een sterkere emotionele band met onze klanten te ontwikkelen en ons te onderscheiden van onze concurrenten.

Ons marketing- en communicatievak wordt niet meer als goed beschouwd (was het dat ooit?). We worden in toenemende mate geassocieerd met overconsumptie, wild kapitalisme en de aantasting van het milieu. Laten we dus vooral deze nieuwe uitdaging met twee handen aangrijpen om ons imago te verbeteren.
Met individuele acties zullen we niet ver genoeg komen om de aarde te redden. Onze specialiteit is het beïnvloeden van het consumentengedrag. Laten we ons talent en onze creativiteit ten dienste stellen van de planeet. We moeten actief deelnemen aan verandering. Laten we recyclen. Let’s recycle.

* Elke gelijkenis met een recente marketingactie die in het nieuws is geweest is puur toeval. Laat je niet meeslepen!

Archief / BRANDS