Fr

MEDIA

Jaarresultaten 2018: Roularta voorziet duurzame toekomst

Vrijdag 1 Maart 2019

Roularta Media Group presenteerde zijn jaarresultaten op 31 december 2018. Het verslag benadrukt dat de belangrijke strategische keuzes van de groep (de verkoop van Medialaan enerzijds en de overname van de vrouwenbladen van Sanoma en het aandeel van dPP/Medialaan in Mediafin anderzijds), waarvan we de volledige impact pas in 2019 zullen zien, eind 2018 al hun impact doen gevoelen.

Het nettoresultaat bedraagt 78,9 miljoen euro en omvat een aanzienlijke meerwaarde op de verkoop van Medialaan en een uitzonderlijke waardevermindering van de immateriële activa.

De omzet van de groep steeg in 2018 met 7,9 %, dus met 20,2 miljoen euro tot 277 miljoen euro. De EBITDA is verdrievoudigd ten opzichte van vorig jaar, tot 6,3 miljoen euro. De bijdrage van Mediafin hier is aanzienlijk. De ‘stand alone’ EBITDA en het netto resultaat van Mediafin dat gedurende 10 maanden (van maart tot december) volledig in handen was van RMG bedragen respectievelijk 11,3 en 6,1 miljoen euro. Na afschrijvingen voor de merken L’Echo, De Tijd, Comfi, BeReal & BePublic, bedraagt dit netto resultaat aan 50% 2,1 miljoen euro, als dusdanig opgenomen in de EBITDA van Roularta Media Groep voor 2018.
 
Roularta mikt op zijn sterke punten, met een aanzienlijke stijging van zijn inkomsten ui abonnementen (+11,7 miljoen euro in 2018 tegenover 2017) en de losse verkoop (+12,8 miljoen euro). Zonder de nieuw verworven merken (Women Brands en Landleven) blijven de inkomsten uit abonnementen (-0,4 miljoen euro ten opzichte van 2017) en de losse verkoop (-0,7 miljoen euro) ongeveer stationair. De daling van de reclame-inkomsten (-5,5 miljoen euro, rekening houdend met de verworven merken en -14,3 miljoen euro zonder de verworven merken) blijft de grootste uitdaging.
 
De meerwaarde gerealiseerd op de verkoop van Medialaan en het resultaat van het boekjaar van dat departement bedragen 151,1 miljoen euro. Deze transactie versterkt tegelijk de eigen middelen en de middelen van Roularta Media Group.

Archief / MEDIA