Fr

MEDIA

Mediahuis: groepsomzet stijgt, Belgische markt onder druk

Woensdag 27 Februari 2019

Mediahuis maakte gisteren zijn jaarresultaten voor 2018 bekend. De groep haalde een geconsolideerde omzet van 819 miljoen euro, goed voor een stijging van 28%. De REBITDA steeg met 26% tot 91 miljoen euro en het nettoresultaat nam toe met 90% tot een bedrag van 28 miljoen euro.

Mediahuis publiceerde geen afzonderlijke cijfers voor België en Nederland, maar preciseerde wel dat de synergie-effecten die Mediahuis bij zijn ontstaan wist te realiseren, geslonken zijn. De groeicijfers hebben inderdaad en naar verluidt alles te maken met “de sterke resultaten van het Nederlandse TMG en een efficiënte kostenbeheersing binnen de hele groep”. Die zorgden ervoor dat de impact van de stijgende kosten (onder andere papier en personeel), de dalende advertentie-inkomsten in print en de daling van de losse verkoop op groepsniveau gecompenseerd werden.

Zo groeien in eigen land bijvoorbeeld de lezersinkomsten van de Standaard met 3,1% (vooral dankzij een toename van de digitale verkoop die in 2018 steeg met 31,2%), maar volstaat de digitale groei van Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg niet om het verlies in losse verkoop te recupereren.
2018 was voor Mediahuis ook een belangrijk investeringsjaar, onder andere in de krantendrukkerij in Paal-Beringen, in de verdere digitale transformatie van de Mediahuis-merken en de uitkoop van de resterende minderheidsaandeelhouders van TMG, aangevuld met enkele kleine acquisities (zoals die van Wayne Parker Kent). Hierdoor nam de netto schuld toe met 16,6 miljoen (+15%).
 
Gert Ysebaert, CEO Mediahuis: “We zetten vandaag als groep een mooi resultaat neer. De acquisities die we de afgelopen jaren in Nederland deden, hebben geleid tot de nodige synergieën en een betere financiële veerkracht voor Mediahuis. TMG staat een jaar na de overname door Mediahuis opnieuw op de rails en de digitale transformatie van de groep is succesvol ingezet. We zien de betalingsbereidheid voor digitale journalistiek toenemen en boeken mooie vooruitgang met onze digitale abonnementsformules. Het blijft echter een grote uitdaging om telkens een gepast antwoord te bieden op de continu wijzigende marktomstandigheden. We geloven in een solide basis waarbij elk onderdeel van onze groep performant en rendabel is en blijven dan ook anticiperen om dit op peil te houden.”

Archief / MEDIA