Fr

INTELLIGENCE

Meer dan 60% van de top 50 adverteerders verminderden hun offline bestedingen in 2018

Maandag 18 Februari 2019

Meer dan 60% van de top 50 adverteerders verminderden hun offline bestedingen in 2018

Uit de MDB Nielsen-gegevens voor de offline media blijkt een nieuwe daling van de reclamebestedingen van 1,3% bij constante gegevens voor 2018 (vs. -2,7% in 2017).
Zoals Space aangeeft in zijn analyses “is de trend gezien over drie jaar heel duidelijk: het lijkt op recessie” en vorig jaar krompen de meeste grote offline media-investeerders hun budgetten in”.

“De top 50 van de adverteerders biedt geen positief beeld: 32% van hen vertoont een vaak sterke daling, slechts 17 stijgen”, aldus Space. “De gecumuleerde evolutie bij een constante perimeter flirt met -8%, een daling die sterker is dan op de rest van de markt. Geen enkele sector kleurt volledig rood, maar bijna alle stercategorieën, zoals telecom, financiën, distributie en de autosector, tellen meestal meer adverteerders die hun zichtbaarheid doen dalen dan diegenen die ze doen toenemen.”

Bij de sectoren die bijdragen tot de negatieve groei, vinden we toerisme/vrije tijd (-51), de autosector  (-39), telecom (-12) en onderhoudsproducten (-11). Dat geldt niet voor soft drinks (+34) en bier (+25): hun investeringen sluiten wellicht beter aan bij de hoge temperaturen en het WK van het afgelopen jaar. Idem dito voor de kansspelen (+21) en, in mindere mate, verzorgings- en farmaceutische producten (+51).

Space wijst wel op enkele “grote offensieven”, zoals dat van Aldi dat zijn zichtbaarheid meer dan verdubbelt ten opzichte van vorig jaar. Bij de courante verbruiksproducten stelt het mediabureau een gediversifieerdere situatie vast, “met offensieven zoals dat van Coca-Cola, AB Inbev, l’Oréal of Ferrero (maar dat zijn dikwijls inhaalbewegingen ten opzichte van 2017), beperkte stijgingen zoals P&G, dat nog steeds nummer een is, maar aan de andere kant gevoelige dalingen zoals bij Unilever, Danone of Beiersdorf.”

Zoals net gezegd overheerst Procter & Gamble (+2%) nog steeds de adverteerderstop 50, voor D’Ieteren dat sterk daalt (-19,8%) en Coca-Cola dat sterk stijgt (+36,1%). De top 10 bestaat verder uit Proximus (+1,3%), PSA (+27,4%), Reckitt Benckiser (6,4%), Unilever (-15,7%), Colruyt (-23,1%), Orange (-13,8%), Telenet (-39,7%) en Renault-Nissan (-18,6%).

Print krijgt rake klappen
De cijfers van Nielsen wijzen op een aanzienlijke daling voor bepaalde media, zoals de gratis regionale pers (-24,9%), de magazines (-10,7%). OOH (-0,9%) en de bioscoop (-0,2%) zijn vrij stabiel. Radio (+1,1%) en TV (+2,5%) zijn de enige die licht positieve cijfers kunnen voorleggen.
In marktaandeel neemt TV nu bijna 47% marktaandeel voor zijn rekening, voor de dagbladpers (19,8%), radio (15,6%), OOH (8,9%), magazines (6,5%), PRG (1,6%) en de bioscoop (-0,2%).

+8% voor digital?
Bij gebrek aan Nielsen-cijfers moet de markt het doen met schattingen voor digital dat, logischerwijze de desinvestering in de offline media zou moeten compenseren. Space schat in elk geval dat de investeringen in digital met bijna 8% gestegen zijn vorig jaar (schatting op basis van Emarketer en Eurostat gegevens).
Het mediabureau profiteert ervan om te herinneren aan twee andere studies: de Matrix van BAM die het aandeel van digital schat op 40%, terwijl de Europese indicatoren van GroupM het aandeel van digital in België schatten op 24%...

Archief / INTELLIGENCE