Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: Persoonlijke gegevens, Belgen zeggen dat ze slecht geïnformeerd zijn en weinig vertrouwen koesteren

Vrijdag 15 Februari 2019

Seen from Space: Persoonlijke gegevens, Belgen zeggen dat ze slecht geïnformeerd zijn en weinig vertrouwen koesteren



Eind vorig jaar boog Ipsos zich voor het World Economic Forum over de manier waarop de vertrouwelijkheid van gegevens wereldwijd ervaren wordt. De voornaamste conclusies vallen samen te vatten in drie woorden: onwetendheid en wantrouwen (dat de mensen ervaren) en transparantie (wat ze zouden willen). Voor een keer geeft de studie ook resultaten voor België.

Hoe onderscheiden Belgen zich van het wereldwijde gemiddelde?

In het algemeen verklaart slechts 31% van alle respondenten echt op de hoogte te zijn van de omvang en de aard van de persoonlijke gegevens die bedrijven in handen hebben en van de manier waarop ze gebruikt worden. In België zakt dat naar 16% (een persoon op zes), het tweede laagste cijfer na Japan. Er zijn echter meer Belgen dan gemiddeld (68% vs 62%) die denken dat het gebruik van persoonlijke gegevens door bedrijven iets is wat consumenten zouden moeten kunnen weigeren. Ons vertrouwen in de manier waarop bedrijven onze persoonlijke gegevens gebruiken, verschilt al naargelang de activiteitensector. Dit vertrouwen is globaal zwak en ligt systematisch onder het wereldwijde gemiddelde. Helemaal onderaan vinden we de zoekmotoren, de sociale media en de mediabedrijven. Die halen bij ons een gemiddeld vertrouwen van 15%.
Belgen verklaren dus slecht geïnformeerd te zijn en weinig vertrouwen te koesteren als het om persoonlijke gegevens gaat.

Er bestaat echter een enorm verschil tussen deze verklaarde resultaten en het effectief vastgestelde online gedrag. Ondanks alle herhaaldelijke schandalen is Facebook nog steeds krachtig: een van de vele voorbeelden van de digitale schizofrenie waaraan onze tijd lijdt.

Archief / INTELLIGENCE